Промяната във висшето образование е свързана с конкретни решения, едно от които е определянето на приоритетните направления в университетите и в науката, определяне на изследователските висши училища и спиране на субсидията за специалности, които имат слаби научни резултати. Това каза Милена Дамянова, председател на Комисията по образованието и науката в НС. Тя очерта и основните предизвикателства в сектора като разминаването между компетентностите на дипломиралите се специалисти и нуждите на пазара на труда, недостига на кадри в сферата на техническите, природните, педагогическите и други направления, както и недостатъчното кариерно ориентиране на младите хора.
Дамянова беше лектор на кръгла маса за висшето образование и науката, организирана от ГЕРБ и фондация „Ханс Зайдел“, която се в Народното събрание. Форумът, който бе открит от зам.-председателите на партия ГЕРБ Йорданка Фандъкова и Цветан Цветанов, очерта основните проблеми и посочи конкретни решения за тяхното преодоляване. На кръглата маса взеха участие почти всички ректори или техни заместници, представители на БАН, млади учени, работодатели, синдикалисти и депутати.
Един от конкретните ангажименти, който бе коментиран по време на форума, бе недостигът на кадри в софтуерната индустрия. Необходимо е да се осигури равноправно участие на браншовите организации в процеса на планиране на държавната поръчка на университетите и повишаване броя на местата за софтуерни инженери във висшите училища, предложи председателят на Комисията по образованието и науката. Според Дамянова все още има изоставане в обучението в предприемачески дух сред младите хора, както и е налице недостатъчно използване на информационните технологии.
Една от основните стъпки за промяна в системата, по която вече се работи, са промените в Закона за академичното развитие на академичния състав. Той вече се гледа на второ четене в Комисията по образованието и науката. Чрез него трябва да се утвърдят новите правила, по които един учен може да стане доктор, доцент или професор.
Списъкът на защитените специалности в университетите, който трябва да бъдат представен от Министерството на образованието и науката, все още не е готов, посочи още Милена Дамянова. Документът посочва, които не са масови или не са популярни, но подготвят важни за държавата специалисти. Той трябваше да е готов още през месец март тази година.