Кой е отговорен за сигурността в столичния електротранспорт? Общината? Едноименното дружество, което извършва превозите и стопанисва депата? Не, дейностите по охраната отдавна са прехвърлени в частни ръце и за това се плащат сериозни суми. В конкретния случай с общинската фирма "Столичен електротранспорт" парите от години изтичат към фирма с неясни чуждестранни собственици. Което пък показва колко ефективно работи уникалният инак закон срещу офшорките, наречен Закон за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, контролираните от тях лица и техните действителни собственици.
Да караме обаче подред. На 28 януари "Столичен електротранспорт" ЕАД обявява обществена поръчка за извършване на денонощна въоръжена физическа охрана. В надпреварата се включват четири компании – "Картел 97" ООД, "Викинг Николов" ЕООД, "ДА Роял Секюрити" ЕООД и ВТА ООД. Само че първата е отстранена още в начало с обяснението, че има технически пропуски в документите, а последната не е допусната до крайното класиране поради проблем с оформянето на ценовата оферта. Така в съревнованието остават само "Викинг Николов" и "ДА Роял Секюрити", а безспорен фаворит се оказва именно детективската агенция "Роял Секюрити" – тя печели общо 10 от всичките 12 обособени позиции в търга. Срещу сумата от 2 062 352 лв. компанията, чийто управител е Иван Иванов, поема охраната на трамвайните и тролейбусните депа "Красна поляна", "Банишора", "Искър", "Надежда" и "Левски", на контактната мрежа, складовете, халетата, административната сграда, както и на поделението "Трамкар".
Зад този милионен успех все пак стои дълга история. "ДА Роял Секюрити" има зад гърба си още четири контракта със столичния електротранспорт и на практика охранява обектите му още от 2007 година. В което, разбира се, няма нищо нередно, стига фирмата да не беше с офшорни корени. Официално тя е регистрирана във врачанската община Роман и според Търговския регистър е правоприемник на ЕТ "Иван Алексиев – да – Роял секюрити". Отначало акционери в нея са "Сименон" ЕООД и самият Иван Алексиев Тодоров. Но през 2011-а на мястото на физическото лице се появява Григор Григоров, а от 2013-а единствен собственик на охранителната фирма от Роман става дружеството "Сименон". То от своя страна се управлява, поне на хартия, от родения през 1938-а Милан Миланов. Оттам нататък веригата на собствеността напуска пределите на България и се губи в морето от номинални управители и акционери.
Още при създаването си през 2008-а "Сименон" е притежание на кипърската офшорка "Сенаморен Лимитид". За нея, напълно разбираемо, има съвсем малко информация. Акционери са "Статеко (Номинийс) Лимитед" и "Статеко (Тръстийс) Лиминед", представлявани съответно от Гергиа Ламбрианидес и Андрула Панаи. Директор пък е Георгиос Георгиу. През 2011-а "Сенаморен Лимитид" е заменена от регистрираното в окръг Колумбия (САЩ) юридическо лице Regalle llc. Но кипърските връзки не се късат. За управител на новия собственик на "Сименон" е назначен гражданинът от острова на Афродита Ефстратиос Менелау. Любопитното е, че с негово решение за представители на дружеството у нас са назначени адвокатите Калин Комарски и Лили Ангелова, като пълномощията им са разписани не в САЩ или в България, а в Кипър. При това са удостоверени с подписа на Милена Менелау – районен служител в Никозия. Съвпадението на фамилиите на Ефстратиос и Милена е, меко казано, странно, но тъй като не успяхме да намерим данни за някаква връзка между тях, ще оставим въпроса без коментар.
Внимание обаче заслужава учредителят на американската фирма Regalle llc, която се оказва собственик на охранителите на столичния електротранспорт. От наличните документи се вижда, че това е Formia Limited. Но това не е просто поредното дружество, а т.нар. мегарегистратор на офшорни фирми в цял свят. Името Formia Limited излиза и от прословутите "Документи Панама", където фигурира десетки пъти като посредник при създаването на хиляди офшорки. Така че никак не е все едно кой точно дърпа конците на "ДА Роял Секюрити" и къде отиват милионите, спечелени от обществените поръчки. Още повече че общинското предприятие "Столичен електротранспорт" въобще не е единственият клиент на охранителната фирма. Такива са още Центърът за градска мобилност на София, Изпълнителната агенция "Държавна собственост на Министерството на отбраната" и дори самата Национална агенция за приходите, която би трябвало да проверява анонимните собственици и финансовите потоци на дружествата.
Но може би най-интересни са договорите на детективската агенция с община Созопол. Първият пакет контракти е от 2013-а и включва въоръжена охрана на Регионалното депо за неопасни отпадъци, на пречиствателна станция за отпадъчни води, както и на самата административна сграда на кметството. Стойността на споразуменията е 180 хил. лв., като през 2015-а, след нов конкурс, "ДА Роял Секюрити" печели повторно и трите позиции. Според различни публикации в интернет от години въпросната компания по сигурността се грижи и за най-атрактивната плажна зона в курорта – "Харманите". Като неин основен застъпник в местния общински съвет се сочи Гено Пухов от ГЕРБ. Но официално между него и фирмата няма никаква връзка.