Сериозни турбуленции на авиопазара ще последват в цяла Европа, включително и в България, ако Великобритания си подпечата еднопосочния билет за напускане на Европейския съюз. Ситуацията е такава, че през последните години едни от най-големите въздушни превозвачи в т.нар. лоу кост сегмент като лондонската EasyJet и дъблинската Ryanair създадоха изключително добре развити мрежи от линии на Стария континент. За това си имаше съвсем логични причини – правилата на единния европейски пазар дадоха възможност на всички компании в авиобранша, стига да са от държава членка, да пътуват в ЕС без ограничения.
Предприемчивите нискотарифни превозвачи умело се възползваха от ситуацията и си извоюваха сериозен дял от този общоевропейски бизнес. Сега той има решаващо значение за тях, тъй като само 20% от дейността им е локализирана на Острова, а останалата част е свързана с полети в континентална Европа, които въобще не стигат до Обединеното кралство. EasyJet например в момента има бази в Испания, Португалия, Франция, Германия и Холандия и извършва превози, без да са й нужни специални разрешителни. В същата ситуация е и Ryanair.
След BREXIT положението на британските превозвачи значително ще се промени, защото, наред с всички останали споразумения с Брюксел, на Лондон ще му се наложи да предоговори и тези, отнасящи се до регулациите в авиацията. Договорът между Евросъюза и САЩ също не е за пренебрегване и ще е предмет на допълнителни дискусии. Той позволява на авиопревозвачите им неограничен достъп съответно до американския и европейския пазар с идеята да се развиват търговските и икономическите връзки от двете страни на Атлантика
"Как ще изглежда авиацията след BREXIT ли? Някои смятат че Обединеното кралство трябва да остане част от общото европейско небе или да договори споразумение подобно на това, което има общността с Швейцария. Каквато и рамка да бъде избрана, най-добре ще е да не се стига до промени в сегашната среда. Не може да си позволим да вървим назад. Виждайки какви сериозни проблеми ще има за икономиката, всякакви компромиси с участието на авиацията в социалното и икономическото развитие са неприемливи", смята генералният директор на Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA) Тони Тейлър.
Пазарите обаче си имат своя собствена логика. След референдума акциите на EasyJet записаха най-големия спад в пазарната си цена за последните 12 години и капитализацията на компанията спадна с 24% – до 2.1 млрд. паунда, или 3.2 млрд. долара. Ръководството й излезе с изявление, че натиск върху тях ще окаже и поевтиняването на паунда спрямо долара, еврото и швейцарския франк. Това може да им струва допълнително 25 млн. паунда загуби до края на годината. От EasyJet потвърдиха и че са предприети първите законови стъпки за получаването на авиационен сертификат в континентална Европа, който ще им позволи да установят главната си квартира там и да продължат да летят в Европейския съюз без ограничения. Но все още такова окончателно решение не е взето.
Спадове записаха и другите водещи играчи в индустрията – акциите на Ryanair и английската Flybe Group поевтиняха респективно с 12 и 19 на сто, най-големият авиопревозвач в рамките на континентална Европа – Air Frince-KLM Group, отчете намаление на пазарната си цена с 6.5%, а германската Lufthansa – с 3 на сто.
У нас също може да се очакват сериозни сътресения, макар и на малко по-късен етап. От няколко години EasyJet предлага полети от София до Лондон, Манчестър и Берлин, а от тази година Ryanair – най-голямата европейска нискотарифна авиокомпания, започна полети от София до Италия и Великобритания. Подобен ход съвсем не е случаен, тъй като за българите Лондон е една от най-търсените дестинации. Според статистиката на "Летище София" през 2015-а над 282 хил. пътници са пътували до английската столица. Само за сравнение, до следващата най-популярна точка – Виена, са летели малко над 80 хил. души. EasyJet е на пето място по пазарен дял на превозените пътници от най-голямото ни международно летище, а British Airways е на седмо място. Тоест, повече от ясно е, че каквито и да било промени в авиоправилата ще се усетят много сериозно и в България.
Друг проблем е, че след напускането на британците и изтичането на гратисния период от две години самолетните пътници, излитащи от Острова с авиокомпании като Easy Jet и British Airways, няма да имат право на обезщетение според Европейския регламент 261/2004. Великобритания ще се смята за "трета страна" и при закъснели и отменени полети правата на пътниците няма да бъдат гарантирани от общностното законодателство.