Порциите за медиите – по нови правила

пари бизнес кредит депозит

Позамрялото напоследък раздаване на европари за медиите съвсем скоро ще живне с нова сила, макар и по нови правила. Тези дни влезе в сила т. нар. методология за разпределение на парите за информация и комуникация на оперативните програми и финансовите инструменти, съфинансирани чрез европейските структурни и инвестиционни фондове. Която е неизменна част от Националната комуникационна стратегия за периода 2014-2020-а. В документа съвсем справедливо се отбеляза, че финансовото изпълнение на комуникационните планове на оперативните програми през предишния програмен период е показало, че близо 50% от наличните за тази цел пари са изразходвани чрез договори с електронните медии за предоставяне на програмно време, като е използвана вратичката в Закона за обществените поръчки, позволяваща директното договаряне. "Фокусирането на финансов ресурс в медийни канали от един тип и чрез специален режим на прилагане възпрепятства други медийни източници (интернет, печат, информационни агенции) до равен достъп и конкурентен избор в подбора на медийни канали за достигане до специфични аудитории", се казва възможно най-нескопосано в методиката. 

Изтъква се също, че според редица социологически изследвания познаваемостта на еврофондовете сред широката общественост, както и информираността на населението за тях още през 2010-а са достигнали стойности от над 60 на сто. Ето защо в сегашния програмен период ролята на електронните медии следва да е нетолкова водеща, колкото поддържаща. На практика парите за електронните медии за директно предоставяне на програмно време ще бъдат ограничени до 30% от годишния бюджет за комуникации на съответната оперативна програма. За това дялово разпределение ще са отговорни съответните управляващи органи, но отново е оставена една вратичка, позволяваща на възложителите да купуват рекламно време и над посочения праг, стига да е по реда на Закона за обществените поръчки и когато става дума за част от цялостна кампания. Разпределението на медийните "порции" между национални и регионални радиа и телевизии пък трябва да е 80:20. 

Колкото до печатните медии, планирането и остойностяването на кампаниите в тях ще се съобразяват с особеностите на съдържанието и спецификата им, като се има предвид и тяхното покритие. Тези мъгливи "насоки" със сигурност ще дадат възможност за маса свободни интерпретации. Иначе при провеждането на процедури по Закона за обществените поръчки за кампании в печатни медии от т.нар. медиа шопове ще се изисква да предоставят в офертите си договор или писмо за намерения с всяко средство за информиране. В тях трябва да са посочени конкретните ангажименти на отделните издания, например брой публикации, страници, приложения и вложки, посветени на програмата, както и изработването на съдържанието на публикациите, съгласувано с възложителя. Изпълнителят ще е длъжен да предостави и данни за средногодишен тираж на всеки вестник или списание. 

При планирането на кампании в интернет издания пък парите ще се разпределят спрямо обективни системи за измерване на посещаемостта – като броячките gemius, alexa и др. От тях също ще се изисква конкретен ангажимент за предоставяне на рекламно пространство, периодичност и брой импресии, както и за изработване на съдържание, съгласувано с възложителя.

Оттук нататък остава само да чакаме колелото на късмета да се завърти. За реклами и информационни събития през следващите години са заделени солидните 140 млн. лева. Най-щедро ще е земеделското министерство. По двете му подопечни програми (за селските райони и за рибарството) то ще може да похарчи около 34 млн. лева. Сериозен ще е рекламният бюджет и на оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" – над 20 млн. лева. Близо два пъти повече отпреди ще са средствата за популяризиране на "Региони в растеж" – от 10 млн. те нарастват на 18 млн. лева. При програмата "Иновации и конкурентоспособност" са предвидени 16 млн. лева.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст