Мадам „Йес“ и платените глашатаи

Парламент Меглена Кунева

Когато Меглена Кунева, вицепремиер и министър на образованието, нарами трета диня под мишница – подготовката на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г., мнозина сметнаха това за правилен ход. Та тя е направо идеална за тая работа – Еврокомисар на годината, Европеец на годината, дето се вика шлайфан брюкселки бюрократ. Но Мадам "Йес" е най-вече специалист по всичко – право, екология, транспорт, интеграция, защита на потребителя, бежанци, Шенген, отбрана, вътрешна сигурност, енергетика… Разбира и от медии, защото, както помним, трудовата й биография започва в БНР.

И така медийният експерт Кунева тихомълком още в края на ноември 2015-а дирижира избора на медии, чрез които да проведе пилотната разяснителна кампания за предстоящото ни председателство на Съвета на ЕС. Без конкурс, без публичност и без мотиви тя се спира на четири медии, към които потича неясно количество държавни пари. Фаворитите й са "Стандарт", Агенция "Стандарт нюз", Агенция "БЛИЦ" и Агенция "ПИК". Случайност? В никакъв случай! Медийната групичка е толкова добре композирана, че дори и пръстите на съдбата не биха могли да я наредят по-добре. Ако сте позабравили, точно два месеца преди да бъдат наети за глашатаи, трите агенции и вестникът създадоха обща рекламна платформа, започнаха да се преписват едни-други и да прокарват определени тези, най-вече в интерес на депутата от ДПС Делян Пеевски. Днес конфигурацията е малко по-различна, тъй като междувременно "кучетата" се сръфаха за подхвърленото им от господаря парче месо. Но стилът им е същият.

След като добре пазената тайна за отношенията между тези медии и властта лъсна, европейката и рефотматорка Кунева изведнъж се покри. Сигурно ще рече след няколко дни, че тя, видите ли, не знаела. Чисто процедурно, може да каже в типичния си бюрократичен стил, аз отговарям за цялостната подготовка, но конкретните решения взимат други. Това поне Кунева добре го умее и го е оттренирала блестящо. А кои ще са другите? Ами най-лесната мишена засега изглежда министърът на културата Вежди Рашидов. Именно на него са били предоставени средства по линия на Комуникационната стратегия за провеждане на кампания в медиите. "Бедния" скулптор обаче реагира бързо и обясни, че никакви пари не е харчил, тъй като всички тези отговорности му били отнети скоро след като му ги дали.

Така че въпросът КОЙ избра "Стандарт", Агенция "Стандарт нюз", Агенция "БЛИЦ" и Агенция "ПИК" да ни обясняват за българското председателството все още е отворен, т.е. без отговор. Стоят обаче резултатите от проведената от тях кампания. 

БЛИЦ: "Кунева готви тлъсти заплати по 5000 лева. За кого?", "Хаос с българското председателството на ЕС, няма достатъчно зали и обучени кадри"… 

ПИК: "СУПЕР СКАНДАЛ! ПИР по време на криза! Кунева си заделила 2 милиона за реклама! Вместо парите да отидат за линейки, слугинята на Брюксел ще ни се надсмива от екрана!"…

Това са само някои от заглавията, които въпросните медии са пуснали през последните месеци. Както казва една българска поговорка: "Храни куче, да те лае".

Според отчета за изпълнението на плана за подготовка на Българското председателство публикациите са общо 40, но… да не дава Господ да те рекламират такива медии. Защото резултатът може да е изненадващ. Все пак в сайтовете "Блиц" и "Пик" речта на омразата е наложена като "Стандарт", показа неотдавна изследването "Език на омразата в България: рискови зони, уязвими обекти" на Центъра за модернизиране на политики и фондация "Медийна демокрация". 

Накрая, току-виж се оказало, че освен всичко друго Меглена Кунева е и мазохист?

Има и още нещо. Пак така тайничко, без проучване и публичност са били обучавани журналисти по темата за българското председателство. Кои са избраниците не се знае и ако някой нарочно не ги издаде, ще си останат анонимни. Дори по гласовете им не ще ги познаем.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Подкрепяте ли отварянето на държавни магазини в пощите?

Подкаст