„Водстрой 98“ с летен бонус

Фирми на Делян Пеевски - брой 11 (1183)

Кой каквото и да говори, държавните милиони продължават да пълнят сметките на "Водстрой 98" – компанията, зад която според мнозина стои депутатът от ДПС Делян Пеевски. При това през последния месец броят и обемът на договорите стават внушителни. Основен "донор" на финансов ресурс е Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която само за юли е предоставила контракти за 24 млн. лева.

Официално "Водстрой 98" се води собственост на дружеството "ПМ Контрол", което пък еднолично се държи от Иван Мирински. Бизнесът обаче се върти основно чрез поредица от консорциуми, в които фирмата участва. В последния й публикуван отчет те са 76, а сега, според информационната система "Дакси", вече са над 100. Изборът на тази формула не е никак случаен, тъй като носи редица дивиденти – регистрацията е бърза, лесна и най-важното е по-евтина в сравнение с останалите компании, които се регистрират по Търговския закон. Освен това паричните потоци остават скрити в джойнтвенчъра, който не е длъжен да публикува отчети.

Точно по този начин "Водстрой 98" е оплела още през 2013-а Националната компания "Железопътна инфраструктура" и сега си осигурява солидни суми от нея. Преди три години държавното предприятие решава да сключи рамково споразумение с няколко фирми за ремонт на железния път и съоръженията към него, за рехабилитация и модернизация на високо-, средно- и нисковолтовите съоръжения, за обновяване и поддръжка на сградите и възстановяване и укрепване на обекти от железопътната инфраструктура. Избрани са общо осем различни юридически лица, но сянката на "Водстрой 98" пада върху три от тях. На първо място това е консорциумът "Железен път 2012-2016". Водеща в обединението е именно "Водстрой 98" с 56 процента. Останалите партньори са Държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" (34%) и варненската "Хидрострой" (10 на сто), която също се свързва с Делян Пеевски.

Друг консорциум, подписал рамковото споразумение с НКЖИ, е "ЕТС Технолоджи". В него фирмата на Мирински държи 40 на сто, а останалите дялове са разпределени между "Хидрострой" (25%), "Балкантел" (25%), "Бонети" (10 на сто).  

Сред класираните е и "Консорциум ТИП 2012-2016". В него влизат държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" (34% от капитала), "Промишлено строителство холдинг" (33%), "Инфраструктурно строителство" (33%). Управител обаче е Валери Борисов Василев – същият, който ръководи и обединението "Железен път 2012-2016", чийто мажоритарен собственик, както вече споменахме, е "Водстрой 98".

Случайно или не, тези три обединения са прибрали лъвския пай от раздадените през последните три години от НКЖИ над 396 млн. лева. Общият им резултат стига 264 млн. лв., като "Железен път 2012-2016" е лидер със 117 млн. лв., следвано от "ЕТС Технолоджи" – с 75.6 млн. лв., и "Консорциум ТИП 2012-2016" с договори за 48 милиона. И това при положение че сред подписалите рамковото споразумение е и "Трейс Груп Холд" АД. Само че нейният оборот от Националната компания "Железопътна инфраструктура" по тази линия е само 42 милиона лева. 

Но да се върнем към последните контракти от юли. Става дума за 5 договора на стойност около 24 млн. лева. Всички те са записани на сметката на "Железен път 2012-2016". На 5 юли обединението е избрано за механизирано подновяване на 2.5 км железен път между гарите Делян – Дяково. Офертата за тази услуга е 3 670 386 лева. Другият мераклия за този ремонт е бил "Трейс Груп Холд", като офертата му е отхвърлена.

В публикуваните документи по случая има и една доста интересна техническа (или може би не) грешка. При изписването на кандидатите вместо "Железен път 2012-2016" е посочено името на "Консорциум ТИП 2012-2016", но съставните дружества – "Водстрой 98", "Транспортно строителство и възстановяване" и "Хидрострой", съответстват на първото обединение. Явно грешката не прави впечатление на никого или просто за чиновниците и двете фирми са едно и също нещо, щом цял месец по-късно не е направена корекция. А все пак говорим за официален документ – обявление за възложена поръчка.

На 21 юли в регистъра на обществените поръчки е качена информация за други два договора. Единият е за "скромните" 140 хил. лв. и включва демонтаж на 6 обикновени железопътни стрелки, а другият е за 351 хил. лв. и се отнася за укрепване на компрометираната част от насип на железния път между гарите Разменна – Батановци. Големият удар за "Железен път 2012-2016" обаче идва на 29 юли, когато е сключено споразумението за ремонт на близо девет километра жп линии между Сеново и Просторно. Тези дейности са оценени на 11 123 133 лева. Конкурентна оферта в случая е подала и "Трейс Груп Холд", но явно не е била толкова добра. Проблемът е, че всички споменати договорки стават по стария Закон за обществените поръчки и Националната компания "Железопътна инфраструктура" не е длъжна да оповестява подробна информация за офертите на участниците, класирането им и т.н. Същото е положението и при последния засега контракт, за който отново са се състезавали двете дружества. Става дума за ремонт на жп отсечки край Русе, с бюджет от 4 млн. лева, който пак е спечелен от обединението на "Вдострой 98". 

Макар да няма конкретни данни, с голяма доза сигурност може да се каже, че до изтичане на рамковото споразумение в началото на следващата година НКЖИ ще похарчи поне още 100 млн. лева. И ако традицията се запази, то консорциумите около фирмата на Мирински (или Пеевски) ще вземат две трети от тази сума.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст