Жребият е хвърлен и българските училища ще започнат първата си учебна година според постулатите на новия просветен закон. Дали промените ще проработят може би ще разберем от следващите външни оценявания на знанията на учениците. Засега образователната система е в трескава административна подготовка да отговори на повишените изисквания преди първия учебен звънец. Школата ще са с променени имена, подновени трудови договори и с чисто нови банкови сметки, електронни подписи и печати. Езиковите и математическите гимназии, както и досегашните средни общообразователни училища трябва да станат профилирани гимназии и средни училища. Преди 15 септември е необходимо да са готови и новите обществени съвети, които ще осъществяват граждански контрол върху управлението на учебните заведения.
Образователната система ще заработи по напълно нови правила. Занапред диплома за основно образование ще се взима след завършен седми клас, а учениците ще могат да кандидатстват в профилирани и професионални гимназии дори със слаби резултати от тестовете на националното оценяване.
Всяко училище ще разработва само учебните си планове за първи и за пети клас, които ще са първите, започващи обучение по новите програми. Те обаче засега ще разчитат на стари бумаги, тъй като единственият нов учебник, който ще бъде отпечатан и готов за употреба, е "историята" за 5 клас.
С разрешение на образователното ведомство училищата ще могат да променят до 30% от учебните си програми, ако придобият статут на иновативни. За него ще се кандидатства до края на 2016-а.
В първи клас оценяването ще е с качествени оценки – например "отлично", "много добро", "добро", "задоволително" и "слабо" представяне, като учителите ще се аргументират пред класа за избора си и накрая ще пишат обобщена оценка. Тази учебна година няма да има промяна в оценяването за втори и за трети клас, които ще получават оценки по шестобалната система. Най-малките от първи до трети клас няма да повтарят дори при лоши резултати. За пети клас се предвижда броят на текущите оценки да е съобразен с часовете по даден предмет – ако учиш два часа седмично математика, не може да имаш по-малко от две текущи оценки за срока.
Според новия учебен график първокласниците ще учат до 31 май. Също и четвъртокласниците, които ще завършват с национално външно оценяване по четири предмета. Изпитът по математика може да бъде използван за влизане в гимназиите с профил математика и природни науки. В седми клас обучението ще е до 15 юни и ще завършва с три национални външни оценявания – по български език и литература, по математика и чуждестранен език. Оценяването ще е с точки и всеки ученик ще може да кандидатства в различен тип профилирана или професионална гимназия.
Към учебните програми може да влезе и една нова дисциплина – "приложен програмист". Българската асоциация на софтуерните компании предложи учениците от 9-и до 12-и клас да се обучават за тази професия, като искането е подкрепено и от транспортния министър Ивайло Московски. Предложението е част от проекта за качествена учебна програма, която да преодолее острия недостиг на кадри в софтуерната индустрия. Инициативата предвижда квалификацията, финансирането на центровете за обучение и на учителите да се осигуряват от Министерството на образованието и науката, а учебното съдържание да бъде разработено от асоциацията. Първите курсисти ще могат да се реализират като младши приложни програмисти през 2018/2019-а, а до 2020-а броят им ще достигне 6000.
Започва и създаването на професионално портфолио на всеки учител. В него ще се следи за тяхната квалификация, за допълнителните специализации, постиженията и успеха на учениците им, както и за личните успехи. Вътрешноучилищната и извънучилищната квалификация стават задължителни. Очаква се контролът върху всички училища да се засили, тъй като се създава нова държавна надзорна институция – Национален инспекторат по образованието.
Сериозни промени има и при финансирането на училищата. Ресорният министър Меглена Кунева предложи част от бюджета на ведомството на бъде похарчен според новите образователни приоритети. Към 1.7 млн. лв. са планирани за покриване на половината разходи на 18 общини за оптимизиране и закриване на училища, включително и професионални. Други 1.26 млн. лв. са за осигуряване на обучението на талантливи ученици и участието им в олимпиади, а 227 039 лв. се отпускат за модернизиране на учебно-производствените бази. Закупуването на помагала за оборудване на 88 класни стаи за целодневни занимания ще струва 780 000 лв., а 637 000 лв. ще бъдат разпределени между учители, които са замествали отсъстващи по болест колеги.
Малко над 41 хил. лв. ще получат три училища, за да създадат достъпна среда за ученици с увреждания. Допълнителните трансфери ще се осигурят за сметка на намаление на разходите по схемата "Политика в областта на всеобхватното, достъпно и качествено предучилищно и училищно образование. Учене през целия живот" – 4 439 385 лв., и по бюджетната програма "Училищно образование".
И тази година много училища ще започнат занятия, без да са приключили с текущите ремонти. Според Самуил Шейнин, председател на Съюза на работодателите в образованието, причините са лоша организация, забавяне на парите за тези ремонти, както и тромави процедури. Така ремонтните дейности ще пречат на възпитаниците на близо 100 училища в страната.