“През последните години системите за сигурност, използвани и внедрявани в банковите офиси, трезори и прилежащи към тях оперативни зони – като парични центрове, зони за безкасово разплащане и т.н., стават все по-интелигентни и интегрирани. Границата между отделните системи е все по-тънка, а това води до по-голямата им ефективност”, категоричен е Асен Мадов, директор на "Инженеринг" в компанията за услуги за сигурност VIP Security.
Отделните системи за сигурност се разделят според техните функционалности. Може би най-важните такива, които трябва да бъдат внедрени в банката, са сигнално-охранителна и известителна система и система за видеонаблюдение.
"Сигнално-охранителна и известителна система може да бъде изградена на базата на микропроцесорна управляваща централа, притежаваща изход за връзка с компютър и възможност за визуализиране в обща графична система, обединяваща всички системи за сигурност. Централата обслужва необходимия брой зони и позволява разделянето на обекта на различни сектори, които могат да бъдат включвани и индивидуално под охрана”, обяснява спецификите на системата Мадов. "Функционалните възможности на системата трябва да включват въвеждане на необходимия брой индивидуални кодове за оторизирания персонал, с разграничаване на приоритетите и възможностите на всеки код”, допълва той.
Видеонаблюдението има ключово значение за сигурността на банката, защото системата осигурява непрекъснато наблюдение на входовете на паричните салони, главната каса, гишетата за парично-преводна дейност и фоайетата. "В помещението на охраната трябва да бъдат инсталирани професионални видеорекордери за наблюдение и запис, които да позволяват архивирането на записа от всички камери за един месец назад. Те трябва да имат необходимия брой алармени входове и изходи, за да може при определени събития да изпращат информация към общата интегрирана система”, разказва директорът на "Инженеринг" на VIP Security.
Не по-малко значение имат и системите за контрол на достъп и работното време и за пожароизвестяване. Системата за контрол в банките трябва да интегрира контрол на работното време на персонала и контрол на достъпа за външни лица до различните помещения. Според Асен Мадов е препоръчително системата да осигурява централизирано управление и контрол на достъпа до отделните помещения, асансьори и други и да се интегрира с всички останали системи за сигурност.? "Идентификацията на лицата най-често се извършва посредством безконтактни чип карти. При прочитането на картата от контролно-пропускателното устройство се извършват проверка за правата на достъп и ако той е разрешен, се подава сигнал за отключване", допълва той.
Проектът за пожароизвестителната инсталация задължително трябва да се съгласува със служба "Пожарна и аварийна безопасност". Сред най-важните изисквания е пожароизвестителната инсталация да бъде решена чрез адресируема пожароизвестителна система, която позволява интегрирането и визуализирането й в общия продукт на системите за сигурност в банката.
"Именно интегрирането на всички системи, които са все по-високотехнологични, както и професионалната работа и бързата реакция от страна на охранителната компания гарантират сигурността на финансовите институции”, завърши Асен Мадов.