Кандидат-президентите ни облъчват през Фейсбук

Трайчо Трайков

Отношенията между избирателите и политиците имат сезонен цикъл. Нещо като миграцията при птиците, само че от вот до вот. Наближат ли избори, пристигат ята амбициозни кандидат-управници и започват да кръжат около електората с примамливи и много обичливи послания. Когато броенето на бюлетините приключи обаче, те изчезват яко дим – някои по властовите позиции, а други с подвити опашки до следващия път, когато пак ще могат да се борят за народната любов. Обещанията, които така щедро са ръсили, традиционно също се изпаряват.

Бъдещите и настоящи властпритежатели са адаптивни и находчиви. Освен през традиционните канали – официалните медии и посещенията по места, повечето от тях умело боравят с едно от новите оръжия  в информационната война – социалните мрежи.

Политическата препирня се е настанила трайно във Фейсбук. Мрежата е препълнена с профили и страници на лидери на партии, кандидати за слава, опозиционери, участници официално или не в управлението. Това, което неминуемо прави впечатление, е как се променя степента на близост между тях и избирателите в зависимост от приближаването на деня от календара, когато народът трябва да се произнесе кой от тях е достоен.

Макар че предизборната кампания за вота за президент стартира официално в четвъртък (6 октомври) повечето от мераклиите за поста започнаха да ни облъчват далеч по-рано. За тях отново станахме "приятели", "майки", "бащи", "деца", "мили хора", "съмишленици". А има ли някакъв празник, то те са нашите най-топли и скъпи доброжелатели. Това са честитки, пожелания, светлина в душите. С други думи, всичко, което по-лесно ще прокара пропагандата.

Социалните мрежи са и дежурната арена за политически дуели, там се хвърлят ръкавици, прокламират се виждания или "визии", както е актуално да се нарича. А стандартните средства за масова информация услужливо после тиражират всичко това.

Ако надникнем например на официалната страница на бизнесмена Веселин Марешки, който се е устремил да става държавен глава, ще видим как той е един от нас, а бъдещето ни – общо. "Народът цени това, което ние правим за него, а политическият картел губи почва под краката си… Вече грабят бъдещето ни. Моето, Вашето, на децата ни… Остана ни само да бъдем част от Революцията", пише в един от постовете му в мрежата. 

За лидера на "Движение 21" Татяна Дончева пък сме "скъпи приятели", когато ни кани на официалния старт на предизборната й кампания за президент. "Откриването й ще бъде много интересно и иновативно, тъй като включва излъчване на предизборния клип, няколкоминутен клип с ключовите послания и приоритети на кандидатпрезидентската двойка, светлинно/лазерно шоу, както и културна и музикална програма", уведомява ни тя на страницата си във Фейсбук.

Кандидатът на БСП ген. Румен Радев също бързо се сдоби със страница в социалната мрежа, където по няколко пъти на ден съобщава мнението си и плановете за действие, ако стане обитател на "Дондуков" 2. И не пропуска да използва хаштаг за по-голям ефект – #промяна. Той също така поздрави възрастните хора по случай международния им празник на 1 октомври.  "Скъпи наши майки и бащи, днес е Ваш празник. Празник на тези, които ни предават своята мъдрост. На тези, които прощават грешките на нашата незрялост. На тези, които – въпреки трудния живот, не губят своето достойнство и успяват да ни предадат най-ценния урок – че въпреки обстоятелствата в живота има смисъл…"

Кандидатът на Реформаторския блок Трайчо Трайков пък твърди, че залага на истината и няма да обещава неизпълнимото. "Нямам намерение да се харесваме на хората с обещания за пенсии от 5 хил. лв., социални лъжи, кебапчета и други артикули за подвеждане на избирателите. Ако лъжем днес, значи ще го правим цял мандат. Досега не съм си позволил да го правя, нямам намерение да се променям", пише той във Фейсбук.

"Обединените патриоти ще излязат на балотаж." Това е мантрата на претендента за президент, издигнат от ВМРО, НФСБ и "Атака" Красимир Каракачанов. Той залага на традиционните за спектъра послания. "Излезте и гласувайте, защото отново етническият и купеният цигански вот ще решат изборите!", съобщава той в социалната мрежа. 

Засега претендентът на ГЕРБ Цецка Цачева няма официална страница във Фейсбук, но за това пък лидерът на партията Бойко Борисов всекидневно информира членовете и симпатизантите за всички свои действия и позиции.

Пристъпващите към върховете в държавата обаче пропускат нещо. В това безбрежно море от информация хората се групират, а групите стават все по-капсулирани. Всеки влиза в своя интернет, като натиска "лайк" на нещата, които иска да вижда, и блокира тези, които не харесва. Стените, доброволно поставени, пропускат само онова, което е приемливо за потребителя. Така повечето послания на настървените за власт остават извън силовото им защитно поле. Освен това, за да гласуваш, все още трябва да направиш по-голямо усилие от един "клик". А доверието на обществото в политическата класа отдавана е стигнало точката на замръзване.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След скандалите с кметовете на ПП очаквате ли още по-малка активност на следващите избори?

Подкаст