Развитието на туризма у нас като че ли има само административно измерение. Преди секторът се ръководеше от обикновена държавна агенция, след това мина през мегаведомството на икономиката и енергетиката, а днес вече си има собствено министерство с голям бюджет и армия от чиновници. Мерките, действията и резултатите от работата им обаче са си все същите. За пореден път например е решено да се организират тематични журналистически турове в България за представители на чуждестранни медии. Разликата е, че сега – за да не се изложим пред чужденците, са предвидени в пъти повече пари – близо два милиона лева. С тях трябва да се покрият воаяжите и забавленията на гостите, които по план ще са четиристотин и двадесет. С други думи, ще платим по около 4500 лв. за омайването на всеки журналист или блогър, когото поканим. А това, както обръщат внимание от Асоциацията на европейските журналисти в България, е сериозна сума и е важно да се знае по какъв начин ще бъдат измерени ефектът и възвръщаемостта. И кой ще понесе отговорност, ако вложените средства не се върнат под формата на постъпления от туризъм?
Всъщност преди всичко няма как да не се запитаме какво точно ще обясняват нашенските управници на гостите за хубостите на страната? Защото никак не е лесно да се отговори на въпросите за изливащите се кафяви "реки" на плажа, плуващите във водата неидентифицирани обекти, боклуците в пясъка, липсата на тоалетни и душове и т.н. Подобни "атракции" със сигурност няма никъде другаде в Европа и е малко вероятно журналистите да ги пропуснат в хвалебствените си материали. Ако изобщо напишат нещо. Защото подобните екскурзии от предишни години не доведоха до почти никакъв отзвук. Може би на гостите им е станало неудобно да разказват за уникалните заградени плажове, където дори и срещу заплащане не можеш да си постелиш хавлията. Сигурно не са обърнали внимание и на къщите и църквите в стария Несебър, обсадени от сергии с китайски стоки и бельо. Явно са си затворили очите и за неподготвения персонал в хотелите и ресторантите, за разбитите улици и липсата на каквито и да е информационни и указателни табели. Не върви някак си да те почерпят с луксозна екскурзия, а ти накрая да критикуваш…
Каквито и разсъждения да правим обаче, новата обществена поръчка за организиране на новите журналистически воаяжи е в ход. И в скоро време ще бъдат избрани турагенциите, които ще разхождат групите из нашите земи. Идеята да се канят чуждестранни журналисти сама по себе си не е никак лоша. Така България лесно може да добие популярност и съответно да бъде посетена от много повече туристи. Опитът на други държави, казват от ресорното ведомство, показвал, че това е един от най-ефективните начини за реклама – потенциалните потребители научават нови и интересни факти от първо лице, които провокират желание за пътуване. Но да не дава Господ сред наученото да е и колко са чевръсти в ръцете някои от минувачите у нас, че тогава съвсем ще станем за резил. И дори безплатната почивка трудно ще заличи горчивия вкус от преживяването.
Дали наистина има с какво толкова да се рекламираме? Намеренията на Министерството на туризма е в туровете да бъдат застъпени както морският, зимният, еко-, селският и приключенският туризъм, така и културните забележителности, археологическите открития, обекти на ЮНЕСКО, занаятите и обичаите, гурме и вино, голф и СПА дестинации. По-конкретно са предвидени цели 60 тура за медии от над 50 важни за страната пазари. Така за журналистите от Великобритания и Ирландия ще бъдат направени три отделни екскурзии за по осем представители на медиите. Едната ще е на тема "Българска архитектура и занаятчийство" и ще включва дестинации като Панагюрище, Копривщица, Сопот, Калофер, Шипка, Габрово, Велико Търново, Жеравна и други. Втората ще е насочена към популяризирането на зимния туризъм, СПА и културата, а третият тур ще е за морето.
Гостите от Франция ще впечатляваме основно със зимен и летен туризъм. За скандинавците пък е предвидено да се запознаят с българската кухня, виното и голфа, като за целта ще ги водят в Равно поле, Правец, Разлог и Мелник. Подобни маршрути са начертани и за представителите на Белгия и Холандия.
Наред с морето руснаците ще ги зарибяваме с поклоннически туризъм, като им покажем Софийската света гора, Дряновския и Гложенския манастири. Любопитното е, че в този случай туристическото ведомство е заложило рускоговорящи екскурзоводи и за украинските групи. Не че двата езика не са близки, но при днешните усложнени отношения между Русия и Украйна подобен ход може да изиграе крайно лоша шега за постигането на основната цел.
С езиците, на които ще се водят журналистическите турове, има още един проблем – у нас няма лицензиран екскурзовод, който да говори китайски. Само че туристическото министерство е решило да покани за 10 дни шестима представители на печатни и електронни медии от Поднебесната империя. Така че, за да могат китайците все пак да разберат нещо за нашата култура и занаяти, ще са необходими допълнителни преводачи.
Интересно, разбира се, е и къде ще бъдат настанявани важните гости? Без никакво съмнение за тях ще се търсят единствено хотели с по 4 и 5 звезди. Но и тук може да стъпим накриво, тъй като звездите в България не струват почти нищо. Наличието им на фасадата на някои хотели не означава, че те предлагат същото качество на услугите като на френската Ривиера, да речем. А дори и всичко вътре в сградата да е на ниво, няма гаранции, че и гледката през балкона ще е такава. Подобни изненади дебнат и в ресторантите.
В крайна сметка силно съмнително е, че с нагласените екскурзии и евентуалните благодарствени статии ще се подобри имиджът на страната? Виж, с алкохола и пиянските прояви в "Слънчев бряг" никой не се е хвалил, но навсякъде ни знаят точно с това. Известно е и че етичните правила на най-големите световни медии не позволяват техни представители да пътуват за чужда сметка, за да не "мирише" на подкупи и корупция. Което автоматично изключва от нашето начинание значителна част от най-влиятелните средства за масово осведомяване. Ето защо от Асоциацията на европейските журналисти у нас питат доколко авторитетни ще са включените в програмата медии? И съответно какво да чакаме от обгрижването за по 4500 лв. на калпак?