Пристанищата навлизат бавно в цифровата ера

кораб

Колкото и невероятно да звучи, у нас няма действаща информационна система, която да служи за междупристанищна комуникация. И участниците в международната морска търговия координират действията си откъслечно – чрез хартиени документи, по телефон, факс или електронна поща. Най-неприятното е, че в повечето случаи се налага и физическото присъствие на контрагентите, което води до забавяне на бизнес процесите и по-високи разходи. Като добавим и че по необяснима чиновническа логика Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" се намира в София, ситуацията в бранша става плачевна.

От въпросното предприятие обясняват, че в съответствие с европейските изисквания са въвели в експлоатация Национален център за електронен документооборот. Към него са разработени и два допълнителни модула – за планиране на пристанищните маневри и за управление на отпадъците. Отделно работи и система за управление на корабния трафик (VTMIS). Но все още няма дори визия за така необходимата Port Community system (PCS), или иначе казано, система за електронен обмен на информацията в българските пристанища. Срещу сумата от 360 хил. лв и в рамките на 10 месеца обаче нещата могат да започнат да се променят. Поне такива са параметрите на обявената обществена поръчка за предпроектно проучване на възможностите за изграждането на такава система. "Пристанищна инфраструктура" ще изисква от кандидатите да направят анализ на най-добрите световни практики и да предложат подходящ за българските условия модел. След това ще е необходимо да се разработи проект на софтуерната и хардуерната архитектура на PCS, както и да се подготвят документите за провеждането на нов търг, в който да бъде избран изпълнител. Така, по груби сметки, най-рано през 2019-а българските пристанища ще влязат в цифровата ера.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

На 9 юни ЦИК отчете рекордно ниска избирателна активност. На какво се дължи това, според вас?

Подкаст