Ако Комисията за защита на конкуренцията ясно и безспорно докаже наличието на картел на пазара на горива, хората ще могат да претендират за връщане на надплатени суми по съдебен път като засегнати трети лица. За целта обаче те трябва да пазят фискалните си бонове и фактури от зареждане на горива в разследваните вериги. Това заяви пред "Хоризонт" депутатът Петър Славов от гражданската квота на Реформаторския блок.
По думите му, Народното събрание и Министерският съвет трябва бързо да се погрижат за промяна на законодателната рамка и правилата, така че на пазара да могат да влизат нови участници. Славов цитира данни , според които през последните три месеца цените на дизела у нас бележат абсолютно права линия, въпреки движенията и колебанията на световния пазар:
Т.е. ако цените бяха пазарни и следват световните тенденции, има всички основания те да се променят и в България. За три месеца цената да остане права линия е крайно ненормално.
Трябва да се гледат цените преди облагането им с ДДС и акциз, обясни още Петър Славов:
Защото ние имаме една от най-ниските акцизни ставки, имаме рафинерия, която произвежда горива, имаме една от най-ниските цени на труда, т.е. имаме всички предпоставки да имаме една от най-конкурентните цени в ЕС и да сме на практика лидер по ниски цени, а не обратното.
Енергийният експерт проф. Атанас Тасев отправи към държавата препоръка да помисли по темата за акцизните складове. По думите му, има всички предпоставки пазарът на горива да бъде балансиран, а ситуацията да се подобри, ако той се отвори още повече.
След категоричното заявление на председателя на КЗК Юлия Ненкова, че шестте компании, визирани в твърдението за картел на цените на горивата, няма да могат да докажат обратното, проф. Тасев очаква да се намери компромис, за да може обществото да бъде удовлетворено. Санкциите при доказване на картел са жестоки – десет на сто от брутоприхода за предходната година, поясни той.