Около 3000 машини и тази година ще бъдат използвани за поддръжка на републиканските шосета през зимата. Това съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Проверките на техниката продължават, а през следващата седмица от понеделник предстоят съвместни инспекции за наличните материали, машини и техническо оборудване с Пътна полиция и пожарната във фирмите за пътна поддръжка. Всички 27 областни пътни управления имат сключени договори за поддържане на републиканските пътища. Във всички пунктове има материали останали от миналия сезон и в момента се извършва доставка на допълнителни количества пясък, сол и луга.
От пътното ведомство съобщиха още, че зимното поддържане с химикали е около 10 пъти по-скъпо в сравнение с използването на луга при обработката на пътищата. Според наредбата от 2012 г. зимното поддържане на републиканските пътища е разделено на четири нива.
В ниво "А" за зимно поддържане са пътищата с интензивност на движението над 4000 моторни превозни средства на денонощие, каквито са магистралите и първокласните пътища и направленията, свързващи съседни области. В ниво "Б" са пътищата с движение между 2000 и 4000 автомобила на ден, във "В" – между 500 и 2000 моторни превозни средства на ден и в последната "Г", са най-слабо натоварените пътища с трафик по-малко от 500 возила на ден.
Допустимата дебелина на снежната покривка на платното при снеговалеж за ниво "А" е 3 см, за ниво "Б" – 5 см, за ниво "В" – 7 см, за ниво "Г" – 10 см.
Максималният срок за провеждане на снегопочистването – от момента на спиране на снеговалежа или от момента на констатиране на заледяването на пътищата до постигане на изискванията, за ниво "А" е 2 часа, за "Б" – 3 часа, за "В" – 5 часа, и "Г" – 8 часа.
След снегопочистването за ниво "А" пътното платно трябва да е до асфалт – до черно, с изключение на участъците, в които е забранено използването на химически вещества, каквито са например вододайните зони. При другите нива е допустимо да има заснежени участъци, които да бъдат обработени с материали като сол и пясък.