ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Натиска ли някой копчето на КЗК?

конкуренция

Активността на Комисията за защита на конкуренцията напоследък определено се набива на очи. След като през юни ръководството на може би най-важния регулатор за икономическия живот у нас бе сменено, последваха три месеца на пълно мълчание. Нито едно прессъобщение, нито едно решение, нито една преписка… И изведнъж, в последния ден на септември, сякаш се отприщи бент. Вярно, че на новите комисари по конкуренцията им бе необходимо време, за да се запознаят с работата, но не може да се отрече, че активизирането на КЗК някак удобно съвпада със старта на предизборната кампания. И акциите на антимонополния орган неминуемо ще се асоциират с властта, макар формално той да е автономен. Някак много подходящи са и атакуваните бизнеси: застрахователи, търговци на горива, хипермаркети, мобилни оператори, таксиметров превоз – все неща, които силно вълнуват обществото. 

Засега обаче ще оставим тези съмнения на заден план, поне докато не видим каква ще е активността на КЗК след изборите. Дотогава е редно да допускаме, че новото ръководство, пък било то и изцяло партийно украсено, наистина е решило да защитава свободната конкуренция. На практика за по-малко от три седмици пазарният регулатор  е публикувал цели 19 съобщения за предприети от него действия или наложени санкции. При това не става въпрос за някакви формални активности. Дори напротив. Първото, с което новият състав на КЗК привлече вниманието към себе си, бяха редицата самосезирания за установяване на евентуални забранени вертикални ограничения на пазара на застрахователно посредничество. Образувани бяха производства за установяване на нарушения по чл.15 от Закона за защита на конкуренцията от страна на "ОББ – МетЛайф Животозастрахователно Дружество",  ЗЕАД "Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп" ЕАД, "Алианц България Живот" АД, ЗЕАД "ДаллБогг: Живот и Здраве" ЕАД, ЗК "Надежда"АД, "Застрахователно дружество ЕИГ Ре" АД, ЗАД "Енергия"АД, ЗАД "Алианц България" АД и  ЗАД "Булстрад Виена Иншурънс Груп" АД.

След това бе приет и секторен анализ на конкурентната среда на застрахователния пазар у нас. Обяснено бе, че основната му цел е да представи обща картина в сектора, тенденциите в неговото развитие за периода 2010-2014-а, както и да открои евентуални конкурентноправни проблеми. А като такива бяха изведени трайната практика на банките и лизинговите компании да използват свързани с тях застрахователни брокери, с които ползвателите на застрахователни услуги се задължават да сключват договори. Секторното проучване установи още, че в някои случаи се ограничава възможността на застрахователните посредници да правят отбив на крайните си клиенти за сметка на собственото си възнаграждение. За резултатите от анализа КЗК извести Комисията за финансов надзор, Народното събрание и Министерския съвет.

В промеждутъка на тези атаки срещу застрахователите КЗК успя да санкционира четири компании."Премиум Фитнес Груп" ЕООД например бе уличено в нелоялна конкуренция при онлайн предлагането на спортни стоки. В хода на проучването, образувано по искане на "Саксо" ООД, бе установено, че то осъществява стопанска дейност в разрез с установената добросъвестна търговска практика, тъй като предлага стоки, които не са в наличност. Същевременно търговецът не осигурява гаранционна поддръжка и гаранция на продуктите си и преднамерено завишава цените на свои стоки, като впоследствие ги намалява с отбелязване на по-голям процент намалена цена.

За имитация пък бе глобено със 7% от общия оборот за 2015-а таксиметровото дружество "ОК Транс". Подобна санкция имаше и за друга таксиметрова компания – "Елеганс 12" ЕООД, която е имитирала услугите на популярния в Бургас превозвач ЕТ "Елеганс-Петър Ангелов", опериращ под марката "Елеганс". Имуществени санкции отнесе и "Служба по Трудова Медицина – Слай 2008" ЕООД за неправомерно сключени договори. За да дойде и най-шумната акция – тази срещу бензинджиите. В картел бяха обвинени "Лукойл България" ЕООД, "Еко България" ЕАД, "Шел България" ЕАД, "ОМВ България" ООД, "Нис Петрол" ЕООД и "Петрол" АД. След което тихомълком бяха санкционирани "Тервел Груп" – за имитация на външния вид (опаковка) на хляб, разпространяван от нейния конкурент – "Хлебопроизводство СЗ", както и "Смарт салюшън техноладжис" ЕООД – за използване на търговското наименование на израелската фирма "Бермад".

Колкото до тази седмица, тя започна с информацията за внезапните проверки, които инспектори на КЗК извършват в офисите на "Метро кеш енд кери България" и на групата "Фантастико". Тази акция обаче има предистория, тъй като още през май антимонополистите се заеха да проучват големите търговски вериги за картел и дали не увреждат интересите на производителите с налагането на собствените им марки. Най-общо – подозрението на комисията е, че като продават продукти под собствени марки, хипермаркетите пречат на производителите и подбиват цените. Казано с други думи, веригите се явяват конкуренти на своите доставчици, а същевременно имат и силата да определят цените както на собствените, така и на чуждите стоки. Но конкретно в този случай действията на КЗК изглеждат доста по-неубедителни, защото използването на собствени марки е световна практика и не е известно в някоя друга държава регулаторите да имат подобни притеснения. В допълнение, производството на продуктите със собствени марки се възлага на местни фирми, което стимулира икономиката и често играе решаваща роля за развитието на даден производител и за изнасянето на продуктите му зад граница. Всъщност най-притеснителното в действията на антимонополния орган срещу търговските вериги е, че се работи някак на парче. През май бяха извършени внезапни проверки в офисите на "Кауфланд" и "Билла" и оттогава следващата инспекция се прави чак сега. Ясно е, че през този период компаниите са имали възможността да се подготвят и да заличат всяка информация, която би могла да ги уличи в нарушаване на Закона за защита на конкуренцията. Това в най-голяма степен се отнася за "Лидл България", "Т маркет" и ЦБА, които първоначално бяха включени в списъка със заподозрените, но все още не са проверявани. 

Малко странно звучат и заявленията на председателя на КЗК Юлия Ненкова, че освен търговците на горива и хипермаркетите на фокус били още фармацевтичните дружества и банките. Удобни за управляващите приказки, но и сигнална лампа за тези два сектора…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че ротацията във властта трябва да се случи на всяка цена?

Подкаст