Въпросителните около завършването на магистрала "Струма" стават все повече. През седмицата министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова обяви нови срокове за одобрението на проекта през Кресненското дефиле, според които началото на строителството се измества за 2018-а.
Сега съществуващите опции са четири, като всички трябва да бъдат подложени на обществени обсъждания. Поне на този етап най-много са гласовете в полза на последния предложен вариант – в едната посока да се ползва съществуващият път, а в обратната – да се прави обход на Кресна от изток. Другите възможности са 15- километров тунел, пълно изнасяне на аутобана извън дефилето и т.нар. етажерка – магистрала на две нива.
Получилият одобрение проект, заедно с доклад за оценка на въздействието му на околната среда, ще бъдат внесени за одобрение в Министерството на околната среда и водите, като плановете са това да стане до пролетта на 2017-а. След това, най-късно през лятото на същата година, апликационната форма за финансиране на строежа трябва да бъде изпратена в Европейската комисия.
По думите на регионалния министър, докато се изчаква зелената светлина от Брюксел, ще бъдат обявени тръжните процедури за избор на изпълнители, защото времето изтича, а за изграждането на тази толкова невралгична отсечка ще са необходими около четири години. Тоест в най-добрия случай строителните дейности може да започнат през 2018-а, и то при условие, че няма обжалване на процедурата, което при наложилата се досега практика изглежда малко вероятно.
Иначе изграждането на другата магистрала – "Хемус", остава топприоритет за правителството. "Разглеждат се офертите и съвсем скоро ще бъде избран изпълнител, който да започне работа по строителството на първия участък от 10 километра след Ябланица. За втория етап – от Боаза до разклона за Плевен и Ловеч, и след това продължението до Велико Търново, също е в ход тръжна процедура за избор на проектант, който да направи конкретен технически проект за трасето", обясни Лиляна Павлова. Паралелно с това ще се приеме и парцеларният план за отчуждаване на земите. "Надявам се да бъдем готови с техническия проект през 2017-а и, ако няма обжалвания, ще започне техническо проектиране и отчуждение на имотите. Целта е да се избере най-доброто трасе, тъй като първоначалният вариант изискваше строителството на много скъпи съоръжения, виадукти и тунели, по-големи от тези при Витиня, което много оскъпи и усложни проекта. Затова се търси оптималното трасе, с което да се минимизира тежката инфраструктура, като се запази възможността за проектна скорост и се избегнат защитените територии", допълни министърът. Работи се и по строежа на магистралата от изток на запад, като вече се разглеждат офертите за строеж на 16 км от Белокопитово към Търговище.