Всяка година от образователната система отпадат около 14 хил. деца. Това се вижда от мониторинговия доклад за 2016 г. на тема "Готови ли сме за бъдещето" по инициативата "Образование България 2030” . Според анализа броят на незавършилите ученици постоянно се увеличава. През 2013 г. техният процент е бил 12.5, през 2014 г. – 12.9%, а през 2015 г. -13.4 на сто. За изминалата учебна година (2015/2016) едва 89% от учениците са завършили.
Голяма част от най-рисковата група – децата от ромските общности, е обхваната предимно от предучилищното образование – 42 на сто. Същевременно 23% от децата на малцинствата на възраст между 7 и 15 години никога не стъпват в класната стая.
Около 24% от завършилите основно образование не продължават към следваща степен на обучение. Все пак най-често окончателната раздяла с училището става в горните класове, посочва мониторинговата оценка.
Две са причините толкова деца да не завършват училище, смятат експертите. На първо място това е липсата на пари в семействата. Другата причина е ниската ефективност на образователната система.
За да се обърне негативната тенденция, се налага държавата да осигури качествено образование в ранен етап, пише в доклада. Според експертите тук най-важно е осигуряването на равен достъп до качествено предучилищно образование. От друга страна, за осигуряването на добро обучение е нужно училищата да покриват минимум от критерии. Те са свързани с предлагането на нови технологии, добро управление, качество на преподаването, подготовката и продължаващото професионално развитие.
В доклада се подчертава, че завършването на гимназия е силен фактор за постъпване на работа и за избягване на бедността. Експертите констатират, че ако в България човек е завършил средно образование, шансовете му да е беден се вместват в 12 процента.