Предупрежденията на регионалното министерство от миналата седмица, че шофьорите ги чакат тежки дни през зимата по магистрала "Хемус" заради извършващи се по нея ремонти, бяха посмекчени предизборно. По време на инспекция на място на 3 ноември министър Лиляна Павлова обяви, че вече е възстановено нормалното движение в двете ленти на виадукта "Елешница" и на още два други моста от аутобана, след като рехабилитирането им е приключило предсрочно.
"Това съоръжение не е ремонтирано 37 години наред с всички останали, които са в лошо състояние. Както бяхме поели ангажимент за поредна година, осигурихме 150 млн. лв. инвестиции за ремонт на съоръжения, мостове и тунели. Ремонтите, които са извършени на магистралата през тази и миналата година, са по най-новите съвременни технологии и с всички мерки за пътна безопасност съгласно новата наредба", изтъкна Павлова.
Остават обаче ограниченията на скоростта при движение в района на "Елешница" заради продължаващото обновяване на тунелите "Витиня" и "Ечемишка", което ще се проточи до идната година. Министърът не се ангажира с точна дата за приключване на ремонта с аргумента, че при зимни условия и температура под 5 градуса няма да може да се извършват голяма част от необходимите дейности.
Ако завали сериозен сняг през зимата, най-потърпевши ще са тежкотоварните автомобили. Според приета специална схема за придвижване през зимата тежкотоварните автомобили няма да преминават по аутобана, а ще използват обходните маршрути, като например пътят през Искърското дефиле или старият път през прохода "Витиня". Макар че са преасфалтирани и подготвени за зимата, тези трасета са тесни и осеяни с редица завои, което със сигурност ще увеличи времето за придвижване на ТИР-овете.
По време на инспекцията се разбра също така, че ще бъдат въведени строги мерки, за да се избегнат злоупотребите с винетките. В Народното събрание вече са внесени промени в Закона за движение по пътищата, които предвиждат на водачите на автомобили, хванати да карат без стикер, да се налага компенсаторна такса, която ща важи за 24 часа от момента на заплащането й. На практика тя ще играе ролята на дневен стикер, но все още не е ясен нейният точен размер. Въвеждането й се налага заради злоупотребите най-вече на турците, работещи в Западна Европа, които всяко лято се прибират, преминавайки през България.
"Пътуващите българи са по-изрядни. Виждаме голям проблем при гастарбайтерите. При проверени 10 хиляди транзитно преминаващи автомобила и превозни средства, 9000 са или с незалепен стикер, или с невалиден непродупчен, или са без стикер", обясни Павлова.