Съдебно решение, което задължава държавата да завърши процеса по земеделската реституция, след като погазва грубо конституционните си и законови задължения вече трето десетилетие. Заслугата е на Върховния административен съд (ВАС) по дело срещу общинската служба по земеделие (ОСЗ) в столичния район "Овча купел", заведено от собственичка на бивши земеделски земи. Жалбоподателката е в ситуацията, в която са хиляди българи – правото им на собственост върху такива наследствени имоти е признато, но те или части от тях не са им възстановени в реални граници, нито пък са обезщетени с други имоти.
Заслужаващият адмирации пробив е дело на тричленен състав на ВАС с председател съдия Аделина Ковачева. Преди това Административният съд София-град отхвърля претенциите на жалбоподателката, свързани с бездействието на администрацията по обезщетителната процедура. Исканията са общинската служба по земеделие да бъде осъдена да извърши действия в четири насоки съобразно предвидената в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и правилника към него процедура.
А именно – да бъде изготвен списък на землищата със свободната държавна и общинска земя, да подаде мотивирани предложения до общинския съвет и до министъра на земеделието и храните за определяне на наличния за обезщетяване на държавен и общински поземлен фонд, да обнародва в "Държавен вестник" съобщение за изготвяне на плана за обезщетяване, да започне технически дейности по изработването му.
ВАС отменя решението на долната инстанция по първите две искания и връща делото за ново разглеждане със задължителни указания по прилагане на закона. Те са изпълнени и ОСЗ "Овча купел" е осъдена да състави списъка на землищата със свободни за обезщетяване държавни и общински имоти, както и да подаде мотивирано предложение до Столичната община и до земеделския министър за определяне на наличния за обезщетяване държавен и общински поземлен фонд.
От службата по земеделие се оправдават, че процедурите по обезщетение не са приключили, тъй като не са определени застроените площи върху заявените за възстановяване имоти, за което допринесла и липсата на помощни планове. Съдът отхвърля обаче тези доводи с аргумента, че приемането им "би означавало да се признае съществуването неограничено във времето на неизискуемо задължение на органа". Както и че "подобна неопределеност би застрашила правната сигурност и по същество би осуетила възможността за разрешаване на реституционните претенции поради очакването да се сбъдне условието за приключване на висящите реституционни производства".
Натворените от службите по земеделие (бивши поземлени комисии) безобразия по земеделската реституция са неизброими. Виновна за това е обаче властта като цяло – законодателната, която преправя закона вече четвърт век; изпълнителната, която назначава мошеници в органите по реституцията; съдебната, която отказва правосъдие в огромен брой случаи. По конкретното дело картинката е същата, което личи от представените от ОСЗ-"Овча купел" доказателства.
Оказва се, че службата е направила предложение до Столичния общински съвет за определяне на земи от общинския поземлен фонд за обезщетяване на правоимащите собственици и последващите искания за промени. Последното писмо в тази насока е от края на 2012 г., когато е отправено искане до "Московска", 33 за прецизиране на имотите от общинския поземлен фонд. На общинския съвет е предложено също да предостави допълнителни земи за формиране на по-благоприятен за собствениците коефициент на обезщетение.
Публична тайна е обаче, че бездействието на властта в тази насока е с ранг на неофициална политика. Въпросният коефициент се определя в случай, че наличните държавен и общински поземлени фондове са недостатъчни за обезщетяването на всички правоимащи. В този случай те се обезщетяват пропорционално със земя, а за разликата до пълния размер на дължимото обезщетение – с поименни компенсационни бонове. Размерът на коефициента определя на практика степента, в която се редуцира стойността на дължимото обезщетение със земя.
И понеже София расте, но не старее, свободните държавни и общински земи намаляха драстично както в строителните й граници, така и в землищата извън тях. Вместо да послужат за обезщетяване на собствениците с признато, но невъзстановено право на собственост, тези имоти биват продавани, заграбвани и застроявани по различни схеми. А за наследниците на онези, чиито земи са одържавени с колективизацията, остава единствено възможността да получат поименни компенсационни бонове (ПКБ). Но тъй като някои от тях отказват да приемат хартийки срещу бащините си земи, какъвто избор законът предоставя, този избор трябва да им бъде отнет.
Най-скандалното е, че докато погазва конституцията и закона с цел да лиши правоимащите от равностойно обезщетение, държавата има стотици хиляди свободни декари за продажба срещу жълти стотинки. Само че те попадат у когото трябва, както стана на светкавично проведения преди четири години от земеделското министерство централизиран търг за земи от държавния поземлен фонд срещу ПКБ. Тогава 80% от изтъргуваните площи преминаха у лица, свързани с дружествата "Галакси пропърти груп" и "Винпром Пещера" – Антон Щерев и Атанас Петров.
Оказа се, че печелившите са изкупили предварително повечето от наличните на пазара поименни компенсационни бонове, за да участват с тях на търга. След публичното му обявяване част от ПКБ-тата бяха прехвърлени на свързани дружества, много от които новорегистрирани или без реална дейност. По същото време цените на боновете скочиха, но после отново се сринаха, а очакванията за обявяване на друг търг не се сбъднаха. Манипулацията беше очевадна, но отговорност никой не пое и не потърси, макар че резултатите в много от областите на страната бяха обжалвани по съдебен ред.