Гаранционният фонд разполага с информация за всички възникнали пътни транспортни произшествия (ПТП) от 2010 г. до момента. Това съобщиха от институцията във връзка с откритата процедура за избор на консултант с международен опит в оценка на риска и актюерството, който трябва да състави нова по-справедлива методология за ценообразуване на задължителната за автомобилистите застраховка "Гражданска отговорност".
Най-общо казано със системата "бонус-малус" ще бъдат въведени по-големи застрахователни премии за рисковите шофьори, а тези на хората с малко или никакви нарушения ще бъдат намалени. Тук обаче възниква въпросът, какво е значението, колко е добър шофьорът, след като застраховката не се сключва лично за него, а за автомобила, който може да бъде управляван и от друг. Консултантите ще трябва да намерят решение и на проблемите със служебните автомобили, които се управляват от различни служители на компанията, както и на тези с поделена собственост.
До момента най-често информацията кой, колко произшествия е причинил се набавя от базата данни на застрахователя. Така обаче трудно на причинителите на ПТП-та могат да бъдат налагани по-високи вноски по "Гражданската отговорност", тъй като те имат правото да сменят застрахователя си, а компаниите твърдо отказват да споделят вътрешната си информация.
За това браншът от години настояваше за създаването на обща система, която да генерира информация за произшествията на шофьорите. С влизането в сила на Кодекса за застраховането от януари се предвиждаше от началото на 2017-та година "Гражданската отговорност" на автомобилистите да се определя индивидуално, като бъдат вземани предвид причинените от шофьорите произшествия. Срокът за кандидатстването по обществената поръчка изтича месец след обявяването й – на 23 ноември. А на одобрения консултант ще бъде даден срок от 1 месец да изготви анализ на факторите, които най-значително влияят за виновното причиняване на ПТП.
Така дни преди срокът за кандидатстване по поръчката да изтече Гаранционният фонд напомни, че разполага с информация за всички регистрирани МПС-та на територията на България, включваща както технически данни за превозното средство, така и информация за собственика му, съгласно свидетелството за регистрация. Налични са и данни, свързани с участниците в събитието – МПС и водачи, пострадалите лица и причинените имуществени вреди. Министерството на вътрешните работи пък разполага с данни за МПС и водачи, участвали в ПТП, както и за извършените нарушения на Закона за движение по пътищата, довели до причиняването на ПТП.