Светът на технологиите се променя със скорост 4G, която се ускорява към 5G. Абонатите на мобилни услуги вече надхвърлят броя на населението на Земята, таблетите и смартфоните изместват класическите телефони, все повече се говори за интернет на нещата (Internet of Things – IoT), за добавена, виртуална реалност, като новите поколения израстват с тези технологии и ги приемат за даденост.
Според последното издание Mobility Report на компанията Ericsson потребителите, използващи 5G мрежи, ще са 550 млн. през 2022-ра. До края на декември вече ще има 3.9 млрд. смартфони по света, а след шест години броят им ще надхвърли 6.8 млрд., като над 95% от тях ще използват бързите WCDMA / HSPA, LTE и 5G мрежи. И още малко данни – през 2022-ра се очакват приблизително 29 млрд. свързани устройства, от които около 18 млрд. ще "кореспондират" с интернет на нещата и ще изградят колосална мрежа за взаимодействие с превозни средства, сгради или с външната среда. Нещо, което допреди няколко години можеше да се види само в научната фантастика.
"Днес почти 90% от смартфон абонатите използват 3G и 4G мрежи, а стандартизираните 5G мрежи се очаква да бъдат на разположение през 2020-а. Вече виждаме големия интерес сред операторите към стартиране на 5G мрежи още преди този срок. 5G ще ускори дигиталната трансформация в много индустрии, давайки възможност на нови сценарии за употреба в области като интернет на нещата, автоматизация, транспорт и масиви от данни", смята Улф Евалдсон, главен директор "Стратегия и Технологии" в Ericsson.
Общо взето, технологиите не признават географските граници и за проникването на тези нови тенденции у нас може да съдим от състоянието на пазарите в Централна и Източна Европа. Наблюденията за тях са, че се развиват добре, като се наблюдава увеличаване на "умните" телефони и използването на приложения за тях.
"Телеком секторът в региона се е фокусирал към преминаването от базови услуги като преноса на глас и SMS към мигновените съобщения, интернет разговорите (VoIP), стрийминг на музика и видео, както и към мобилните плащания. Повечето страни проявяват голям интерес и съответно търсене към новите технологии и онлайн мобилните услуги", посочват авторите на проучването. За пример те дават Русия и Полша, където около 75% от потребителите използват онлайн услуги всеки ден, а един от всеки трима използва телефона си за повече от 7 услуги дневно.
Показателно за Централна и Източна Европа е, че Viber, Facebook Messenger и WhatsApp са сред петте водещи приложения, генериращи мобилен трафик (вж. таблицата). Видеото е втората най-популярна от дигиталните услуги, като 90 на сто от интернет потребителите в Полша и Русия гледат клипове през телефона си, докато 40% предпочитат да се наслаждават на видео и телевизия през мрежата, отколкото чрез традиционните източници.
Все по-голяма популярност и по нашите географски ширини вече имат игрите за мобилни телефони. В това впрочем може да се убеди всеки, който е използвал в час пик софийското метро. Ученици, тийнейджъри, та дори и пенсионери "разцъкват" пасианси, редят кубчета, събират виртуални монети… Анализаторите от Ericsson обличат в цифри тази повсеместна тенденция – ако 40 на сто от населението в страните от региона играят игри на компютър или конзола (Playstation, X-box, Nintendo и т.н.), то двама от трима потребители правят същото на мобилните си телефони, смартфони или таблети. Затова и тенденцията постепенно се обръща – геймингът през мобилните устройства вече е по-популярен, отколкото игрите на компютър. Принос в тази насока има и добавената реалност – достатъчно е да си спомним за масовата психоза около играта Pokemon Go, която за броени дни се превърна в абсолютен хит на пазара и досега е свалена над 500 млн. пъти. Както и виртуалната реалност, при която потребителите могат да управляват поведението на героя с помощта на специално проектирани за целта устройства. Логично и интересът на големите разработчици на игри към подобни софтуерни продукти се засили лавинообразно, което ще доведе до още по-масовото им навлизане в съвсем близко бъдеще.
Да се върнем обаче в нашата си реалност. Задължителните условия да правиш всички тези неща през мобилния си телефон са две. Първото е да притежаваш модерен смартфон. Прогнозите за Централна и Източна Европа са, че потребителите на подобни устройства ще достигнат 240 млн. до края на 2016-а, или около 40% от всички абонати на мобилните услуги. До края на 2018-а пък всеки втори телефон ще е "умен", а до края на 2022-ра бройката ще е 410 милиона.
Другото условие е да имаш надеждна връзка с интернет. Впрочем нашият пазар наистина е показателен в това отношение – достатъчно бе само един от тримата големи GSM играчи да предложи 4G връзка на своите клиенти и останалите бързо го последваха. Естествено, голямата конкуренция се отразява много добре на потребителите и по всичко личи, че тази тенденция е валидна и за другите източноевропейски държави. Съдейки по анализите на Ericsson, делът на абонатите на LTE (4G технология) в тази част на света ще достигне до края на 2016-а 10 на сто от всички потребители. До края на 2022-ра с бърза връзка вече ще разполагат 480 млн. абонати, след което постепенно ще започне да я измества 5G мрежата.