Спорното наследство на Бъчварова

Парламент Румяна Бъчварова

След гласуването на оставката на кабинета "Борисов" МВР-шефът Румяна Бъчварова се оказа най-оптимистично настроеният министър. Още не си отиваме, имаме още работа за довършване, заяви тя след драматичната реч на премиера Бойко Борисов. Резултатите на МВР са видими, министерството работи много добре, много работа е свършена, категорична бе Бъчварова.

Доколко това е истина, би трябвало да изчакаме отчета на министерството за свършеното през 2016 година. В едно обаче Бъчварова е сто процента права – според нея вътрешното министерство е една от най-реформираните системи у нас. Това наистина е така – досега не е имало случай да дойде нов кабинет, който да не се е захващал да реформира МВР според собствените си представи.

Нека си припомним как всъщност Бъчварова се озова начело на най-реформираното – както тя твърди – министерство. Тя седна на най-горещия стол в МВР, след като предшественикът й Веселин Вучков си хвърли оставката през март 2015 година. В началото на същата година Вучков представи пътната карта на реформите в министерството, "заковани" през февруари с промяната в Закона за МВР. Тогава той заяви, че в момента институцията се задъхва от собствената си административна тежест и много трудно изпълнява елементарни законови задължения. Стълбовете в неговата реформа бяха 28 регионални дирекции на полицията, 180 полицейски управления, нова "Национална полиция" с редуцирана администрация, "Гранична полиция", противопожарна дирекция и Главна дирекция "Борба с организираната престъпност".

Другата важна промяна, прокарана от Вучков, бе категоризацията на труда на служителите в системата. Първа категория труд бе предвидена само за работещите в най-тежки условия – пожарникари, униформени и разследващи. Всички останали трябваше да заработят по Закона за държавния служител – без да ползват възможност за ранно пенсиониране, по-голям годишен отпуск и най-вече да не получават по 20 заплати обезщетение при пенсиониране.

На 1 април 2015 г. Законът за държавния служител( ЗДСл) влезе в сила и за МВР, като очерта разделителна линия между служителите на "терен" и администрацията: в първа категория труд  да са всички оперативни служители, а администрацията да се подчини на ЗДСл и Кодекса на труда.

Въвеждането на категоризацията на труда кой знае защо Бъчварова го приписа на своя екип. Изброявайки "видимите резултати" от нейния престой в МВР, тя спомена, че са направени стъпки за разделяне на полицейската от административната работа. Истината е, че това стана благодарение на административната реформа на Вучков. Друг е въпросът, че визираните от Бъчварова стъпки се реализират изключително мудно и цялата 2016 г. премина в очакване на 1 януари 2017-а, когато около 4500 служители от администрацията в министерството и в структурите му ще работят според нормите на Закона за държавния служител. При преназначаването им обаче те ще получат пълния размер обезщетения, гарантирани им от стария ЗМВР.

Факт е, че Бъчварова понечи да разшири прокараните от Вучков промени, но се спъна в барикадата, издигната от самите управляващи. Бившият й колега и заместник-председател на ГЕРБ Цветан Цветанов най-неочаквано се оказа на страната на синдикатите в МВР, заплашващи с протести, ако намеренията на Бъчварова за реформа бъдат приети. Законопроектът на Румяна Бъчварова, който предвиждаше орязване на всичките социални привилегии и добавки за стаж на служителите в министерството, беше отхвърлен в началото на лятото 2016-а, когато депутатите от ГЕРБ, начело с Цветанов, внесоха изменения в Закона за МВР и на практика подстригаха първоначалните идеи на Бъчварова за реформа. Герберите предложиха да се запази обезщетението от 20 заплати при напускане на МВР, докато Бъчварова настояваше за 12 заплати. В крайна сметка униформените запазиха социалните си придобивки в сегашния им вид – обезщетение от 20 заплати при пенсиониране, 12 дни допълнително над годишния отпуск от 30 дни. Единственият оцелял оригинален текст от първоначалния проектозакон на Бъчварова е този, който регламентира създаването на ново Държавно предприятие за административни услуги за гражданите. То обаче няма да бъде в отделна самостоятелна агенция за социални дейности, а ще действа в рамките на МВР. Отпадна и текстът, който даваше живот на втората агенция в МВР – за противопожарна защита, и се запази сегашният статут на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението".

След безкомпромисното кастрене на проектозакона Бъчварова успя само да рече, че системата трябва да се модернизира, за да бъде адекватна на новите предизвикателства, каквито са терористичните заплахи и миграционният натиск. Това трябваше да стане с преструктурирането на МВР, но се отнесохме отговорно към възраженията, които получихме, обяви МВР-шефът и призна, че ведомството има много организационни и финансови проблеми.

Веднага след оставката на Борисов Бъчварова припомни, че при избора й за вътрешен министър са натежали рационалните аргументи. МВР се нуждаеше от нов образ сред гражданите и служителите, и един човек, идващ извън системата, можеше да направи по-радикални промени и това донякъде се получи, заяви тя. Една година време обаче не е достатъчно много, за да забравим, че радикалните промени в настоящия им вид всъщност са направени от Вучков.

Що се отнася до промяната "Бъчварова" в МВР, тя просто не се състоя. Не беше доразвита например идеята да се редуцира администрацията чрез намаляване на общия брой и снижаване на ръководните нива, за което говореше Веселин Вучков. Това означаваше постепенно да се намалят административните щатове с приблизително 30 на сто, да се ограничат ръководните нива в администрацията, откъдето се източва огромен финансов ресурс, като се редуцира броят на административните дирекции и те да станат сектори. В една от малкото си публични изяви след оставката си и след като Бъчварова оглави МВР, самият Вучков посочи, че администрацията не само не беше намалена, а дирекциите в МВР дори се увеличиха с още една.

Бившият вътрешен министър Веселин Вучков се обяви и срещу възможността служители на министерството да продължат да заемат длъжностите си до 60-годишната им възраст, след като упражнят право на пенсия с навършване на 52 години. Тоест едновременно да получат и обезщетения за пенсиониране, и пенсия, и заплата. Бъчварова не направи нищо против тази практика и в момента тя се шири по средните и високите нива в министерството. Вучков прогнозира, че през следващите седем-осем години в резултат на тази практика кариерното развитие на редовите служители ще спре, тъй като огромна част от ръководните постове в министерството в момента са заети именно от работещи пенсионери.

Права е Бъчварова да твърди, че МВР има видими резултати, особено за ръководния състав на министерството. Що се отнася до изпълнителския състав, демотивацията му е очевидна. Това се забелязва най-вече от гражданите, които според последните социологически проучвания са все по-големи песимисти, че някой ден МВР най-сетне ще предостави качествена услуга "сигурност".

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст