След оставката – супер сделки за 175 милиона

горива

Невероятни количества гориво ще използват служебните коли на министерствата през тази и следващата година. Или поне предвидените харчове на държавата по това перо са рекордно високи. При по-предишни години, включително и през 2015-а, същите ведомства плащаха средно по около 30 млн. лв., за да зареждат возилата си. За 2016-а заложените средства скочиха с невероятните 40% – до 42 млн. лв., а за 2017-а и 2018-а са подписани договори за общо 90 млн. лв., или по 45 милиона. И то без в обхвата на поръчката да са включени нови институции или старите да са разширили значително автопарка си. Отделно от тези внушителни суми са сметките на Министерството на отбраната, които са за още около 85 млн. лева. Но най-любопитното е, че тези държавни разходи са уредени, след като правителството подаде оставка и след като премиерът Бойко Борисов нареди да не се възлагат обществени поръчки, освен ако не е крайно необходимо. 

Като цяло министрите се оправдават, че търговете се налагат заради изтичащи договори или не търпят отлагане. И наистина – без горива не може. Но е някак странна тази всеобща щедрост на управниците точно когато се очаква да напуснат постовете си. Остава усещането, че се бърза в последния момент да се уредят колкото се може повече апетитни и дългосрочни контракти, така че новите началници да нямат поле за действие. Каквато и да е реалната причина обаче, най-доволни от тези събития са "Лукойл", "Петрол" и "Бент оил". От 2011-а първите две компании зареждат с гориво колите на министерствата, на десетките им подопечни агенции, комисии и други структури и още преди да са изтекли договорите им (б.а.- това ще се случи на 31 януари 2017-а), Централният орган за обществени поръчки, чийто принципал е министърът на финансите Владислав Горанов, подписа нови споразумения с тях. Контрактите са факт от 30 декември, но бяха публикувани едва на 4 януари.

175 млн. лв. ще бъдат дадени за бензин и дизел за служебните коли на властта, както и за горивата за армията. Но колкото и впечатляваща да е тази сума, в нея не са включени потребностите на Народното събрание и редицата държавни комисии и агенции, които не са на подчинение на министерствата. 

Интересно е, че дилъри като ОМВ, "Шел", "Еко" или "Ромпетрол" въобще не са подали документи за участие в надпреварата, макар да отговарят на условията, по които държавата си избира бензинджиите. Докато преди се поставяха условия за реализиран оборот или доход от дейността на кандидатите, брой на търговските обекти, на изпълнените контракти за доставка на гориво чрез карти за безналично плащане и т.н., сега подобни критерии нямаше. И се очакваше всички тези дребни на пръв поглед неща да отворят вратата към държавните пари дори и на новоизлюпени търговци. Само че това не се случи. А причина за слабия интерес към иначе апетитната поръчка вероятно е нежеланието на останалите играчи да си имат вземане-даване с ведомствата заради забавените плащания и тежката бюрокрация.

Иначе най-любопитното са цените, на които чиновниците ще зареждат колите си. Според условията на конкурса именно предложената отстъпка от актуалната за съответния ден тарифа на горивата е единственият параметър, по който се класират офертите. В случая кандидатите трябваше да дадат минимум 3% отстъпка за бензина и дизела (6 стотинки на литър при сегашните цени) и 4% за пропан-бутана (около 4 ст. за литър). Както научи "БАНКЕРЪ", предложението на "Лукойл" и "Петрол" е точно на най-ниския праг. Или почти колкото получава всеки шофьор, притежаващ карта за лоялен клиент от която и да е верига бензиностанции. Но при огромните количества, които ще купи държавата (над 40 млн. литра), тези намаления изглеждат доста скромни.

Още по-интересното е, че макар и скромна, отстъпката невинаги се използва от чиновниците. Редица институции съвсем спокойно заобикалят рамковите споразумения на финансовото министерство и си поръчват бензин и дизел директно през Софийската стокова борса, с което се обезсмисля провеждането на централизираните поръчки. Най-активно на борсата търгуват министерствата на вътрешните работи и на отбраната, които са и най-големите потребители в държавата. По тази схема те поръчват специализирани горива (за самолети, кораби и др. машини), които не попадат в обхвата на рамковото споразумение, но при някои сделки се "промъкват" и значителни количества автомобилен бензин и дизел.

В интерес на истината, откакто Николай Ненчев е министър на отбраната, борсата е на заден план, тъй като той предпочита да работи чрез обществените поръчки. По този начин само за месец (в периода 15 ноември – 15 декември 2016-а) Ненчев е подписал договори за 115.8 млн. лева. Според  него сумата е толкова голяма, защото част от разходите са били извънредни. Например 22 млн. лв. са отишли за самолетите МиГ-29. Без тях доставките на горива за транспорт и отопление на войските са за 85 млн. лева. При това те са предназначени основно за следващите 12 месеца.

От справка в регистъра на обществените поръчки се разбира, че с изключение на газьола всички останали продукти за армията ще се доставят от компанията "Бент ойл". Информационната система "Дакси" показва, че неин мажоритарен собственик е друго юридическо лице – "Вилет", зад което стои свързваният в различни публикации с Младен Михалев – Маджо и СИК – Димитър Радев. Той например е в борда на директорите на "София сити къмпани" заедно с Валери Йосифов – бивш председател на надзорния съвет на СИК. В управлението на тази фирма участва и печално известното столично общинско дружество "Софийски имоти".

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст