Концесията на летището се разсъхва

Летище София протест на работници служители

Концесията на столичното летище не върви на добре. Както "БАНКЕРЪ" пръв информира още миналата седмица, сроковете за подаване на документи бяха отложени – потенциалните кандидати могат да подават офертите си до 19 май, а отварянето им ще стане на 22 май. Според наши източници поредната отсрочка е съгласувана с новоизбрания президент Румен Радев, като по този начин решаването на сложния икономически казус остава извън срока на действие на служебния кабинет. Подобен ход изглежда правилен – обвързването на концесията на най-големия ни международен аеропорт със съдбата на Българските държавни железници (БДЖ), фокусира в концесионната процедура много сериозни политически интереси. И определено негативните настроения преобладават. 

БСП твърдо заяви, че е против преминаването на летището в частни ръце и че е необходимо да бъде сменен мениджърският му екип. Пак по инициатива на "червените" бе възложено на Сметната палата да направи одит на неговата дейност в периода от 1 януари 2013-а до 30 юни 2016-а. Тоест ще се нищи основно управлението на Христо Щерионов, който пое ръководството в края на юни 2013-а, както и последните шест месеца на предшественика му Веселин Пейков. В мотивите на решението се посочваше, че се наблюдава тенденция към понижаване на финансовите показатели на "Летище София" – въпреки вложените през последните няколко години инвестиции. А също, че през 2015-а приходите надхвърлят 118 млн. лв., а печалбата е едва 5.6 млн. лева. За сравнение – през 2007-а положителният финансов резултат е 21.8 млн. лв., през 2008-а – 30.2 млн. лв., през 2009-а – 14.9 млн., през 2010-а – 15.3 млн. лв., а през 2011-а – 12.2 млн. лева.

Констатациите на висшите одитори трябва да са готови до 31 март, т.е. в разгара на политическите страсти около извънредните парламентарни избори. И със сигурност ще бъдат използвани като коз от политическите сили в борбата за привличане на повече избиратели. ДСБ също са срещу концесията, а от Патриотичния фронт изтъкнаха, че са притеснени от начина, по който се развива процедурата. И синдикатите са против. Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" излезе със специална декларация, в която се казва: "Позовавайки се на нашия опит от предишни концесии на транспортни предприятия, смятаме, че това ще доведе до финансови загуби за българската държава по отношение на Националния осигурителен институт и Националната агенция за приходите, редуциране на персонала, занижаване на качеството на предлаганите услуги и най-вече на сигурността на летището – нещо, което в сегашния момент представлява пряка заплаха за сигурността на страната." Освен това от профсъюза алармираха, че ще използват всички законови средства за предотвратяване на бъдещата концесия и запазване на предприятието.   

Друга синдикална федерация – Асоциацията на работещите в транспорта, пък е насрочила за 30 януари пред президентството модерна форма на протест – флашмоб, отново срещу концесионната процедура. Тази седмица от организацията внесоха и писмо до президента Румен Радев, в което се настоява за предотвратяване на публично-частното партньорство. "Летище София е печелившо и жизнеспособно – пише в него. – За съжаление в момента то обслужва задкулисни интереси. То се ограбва – грозно, безочливо и нагло. С малко воля и повече решителност летището може да стане по-успешно и още по-печелившо. Само с няколко промени: назначаване на изпълнителния директор чрез конкурс и въз основа на утвърдена програма за развитие, съветът на директорите да  бъде експертен, оптимизиране на персонала и прекратяване на политическите назначения, разгръщане на услуга наземно обслужване и участие на международния пазар на летищните оператори и такива по наземно обслужване, реформа на начина на стопанисване на паркингите на двата терминала. Нека да има прозрачност и контрол. Защо например не се позволи на НАП директен онлайн достъп до паркинг системата? Как тогава ще се манипулират приходите?  Г-н Президент, спрете концесията на "Летище София!""

На страната на ГЕРБ като поддръжници на концесията като че ли останаха само железничарите. Преди дни от ръководството на "Холдинг БДЖ" настояха следващият кабинет, който и да е той, да не се отказва от сегашните планове за аеропорта.

"Независимо кое е правителството, от тази тема не може да се избяга, ако искаме да има железница", отбеляза директорът на холдинга Владимир Владимиров. Според него, ако концесията не се случи, трябва да има резервен вариант – да се прехвърлят пари от друга сфера, или да се вземат от бюджетните излишъци. Без съмнение, дълговете на БДЖ намаляха през последните години – през 2009-а те бяха 849 млн. лв, а сега са около 445 млн. лева. Това обаче бе постигнато с цената на освобождаването на излишен персонал и продажбата на излишни активи, която впрочем продължава и досега – без особен резултат.  От евентуалната концесия на летището БДЖ очаква да се разплати с кредиторите си, както и да останат 210 млн. лв. за закупуването на нови влакове. Разбира се, подобни сметки на чужд гръб се правят лесно, но няма никаква гаранция, че с преливането на пари от едното държавно дружество към другото положението на железниците ще се подобри. Да не говорим, че от Брюксел все още не е дошло дългоочакваното становище на Еврокомисията дали този ход не нарушава правилата за държавната помощ. 

Истината е, че решение в случая има. Но едва ли и следващото правителство ще прибегне до него, тъй като е крайно непопулярно. То включва орязване на персонала, закриване на губещите линии и запазването само на рентабилните. При сегашната политическа ситуация изглежда твърде нереално тези неща да се случат. Не бива и да се забравя, че до няколко години вече ще има изцяло обновени трасета от София до Бургас и до границата с Турция, което ще даде възможност на БДЖ да се възползва от увеличения брой на товари и пътници. Стига да се прояви малко инициативност от следващото правителство заедно с мениджърите на компанията. 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст