Концесията на столичното летище не върви на добре. Както "БАНКЕРЪ" пръв информира още миналата седмица, сроковете за подаване на документи бяха отложени – потенциалните кандидати могат да подават офертите си до 19 май, а отварянето им ще стане на 22 май. Според наши източници поредната отсрочка е съгласувана с новоизбрания президент Румен Радев, като по този начин решаването на сложния икономически казус остава извън срока на действие на служебния кабинет. Подобен ход изглежда правилен – обвързването на концесията на най-големия ни международен аеропорт със съдбата на Българските държавни железници (БДЖ), фокусира в концесионната процедура много сериозни политически интереси. И определено негативните настроения преобладават.
БСП твърдо заяви, че е против преминаването на летището в частни ръце и че е необходимо да бъде сменен мениджърският му екип. Пак по инициатива на "червените" бе възложено на Сметната палата да направи одит на неговата дейност в периода от 1 януари 2013-а до 30 юни 2016-а. Тоест ще се нищи основно управлението на Христо Щерионов, който пое ръководството в края на юни 2013-а, както и последните шест месеца на предшественика му Веселин Пейков. В мотивите на решението се посочваше, че се наблюдава тенденция към понижаване на финансовите показатели на "Летище София" – въпреки вложените през последните няколко години инвестиции. А също, че през 2015-а приходите надхвърлят 118 млн. лв., а печалбата е едва 5.6 млн. лева. За сравнение – през 2007-а положителният финансов резултат е 21.8 млн. лв., през 2008-а – 30.2 млн. лв., през 2009-а – 14.9 млн., през 2010-а – 15.3 млн. лв., а през 2011-а – 12.2 млн. лева.
Констатациите на висшите одитори трябва да са готови до 31 март, т.е. в разгара на политическите страсти около извънредните парламентарни избори. И със сигурност ще бъдат използвани като коз от политическите сили в борбата за привличане на повече избиратели. ДСБ също са срещу концесията, а от Патриотичния фронт изтъкнаха, че са притеснени от начина, по който се развива процедурата. И синдикатите са против. Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" излезе със специална декларация, в която се казва: "Позовавайки се на нашия опит от предишни концесии на транспортни предприятия, смятаме, че това ще доведе до финансови загуби за българската държава по отношение на Националния осигурителен институт и Националната агенция за приходите, редуциране на персонала, занижаване на качеството на предлаганите услуги и най-вече на сигурността на летището – нещо, което в сегашния момент представлява пряка заплаха за сигурността на страната." Освен това от профсъюза алармираха, че ще използват всички законови средства за предотвратяване на бъдещата концесия и запазване на предприятието.
Друга синдикална федерация – Асоциацията на работещите в транспорта, пък е насрочила за 30 януари пред президентството модерна форма на протест – флашмоб, отново срещу концесионната процедура. Тази седмица от организацията внесоха и писмо до президента Румен Радев, в което се настоява за предотвратяване на публично-частното партньорство. "Летище София е печелившо и жизнеспособно – пише в него. – За съжаление в момента то обслужва задкулисни интереси. То се ограбва – грозно, безочливо и нагло. С малко воля и повече решителност летището може да стане по-успешно и още по-печелившо. Само с няколко промени: назначаване на изпълнителния директор чрез конкурс и въз основа на утвърдена програма за развитие, съветът на директорите да бъде експертен, оптимизиране на персонала и прекратяване на политическите назначения, разгръщане на услуга наземно обслужване и участие на международния пазар на летищните оператори и такива по наземно обслужване, реформа на начина на стопанисване на паркингите на двата терминала. Нека да има прозрачност и контрол. Защо например не се позволи на НАП директен онлайн достъп до паркинг системата? Как тогава ще се манипулират приходите? Г-н Президент, спрете концесията на "Летище София!""
На страната на ГЕРБ като поддръжници на концесията като че ли останаха само железничарите. Преди дни от ръководството на "Холдинг БДЖ" настояха следващият кабинет, който и да е той, да не се отказва от сегашните планове за аеропорта.
"Независимо кое е правителството, от тази тема не може да се избяга, ако искаме да има железница", отбеляза директорът на холдинга Владимир Владимиров. Според него, ако концесията не се случи, трябва да има резервен вариант – да се прехвърлят пари от друга сфера, или да се вземат от бюджетните излишъци. Без съмнение, дълговете на БДЖ намаляха през последните години – през 2009-а те бяха 849 млн. лв, а сега са около 445 млн. лева. Това обаче бе постигнато с цената на освобождаването на излишен персонал и продажбата на излишни активи, която впрочем продължава и досега – без особен резултат. От евентуалната концесия на летището БДЖ очаква да се разплати с кредиторите си, както и да останат 210 млн. лв. за закупуването на нови влакове. Разбира се, подобни сметки на чужд гръб се правят лесно, но няма никаква гаранция, че с преливането на пари от едното държавно дружество към другото положението на железниците ще се подобри. Да не говорим, че от Брюксел все още не е дошло дългоочакваното становище на Еврокомисията дали този ход не нарушава правилата за държавната помощ.
Истината е, че решение в случая има. Но едва ли и следващото правителство ще прибегне до него, тъй като е крайно непопулярно. То включва орязване на персонала, закриване на губещите линии и запазването само на рентабилните. При сегашната политическа ситуация изглежда твърде нереално тези неща да се случат. Не бива и да се забравя, че до няколко години вече ще има изцяло обновени трасета от София до Бургас и до границата с Турция, което ще даде възможност на БДЖ да се възползва от увеличения брой на товари и пътници. Стига да се прояви малко инициативност от следващото правителство заедно с мениджърите на компанията.