Германският производител на автомобили Volkswagen Group изпревари японския си конкурент Toyota и вече е на първо място в света сред автомобилните производители по продажби, съобщава BBC. Това се случва за първи път в историята на германската компания. Общо 10.31 млн. автомобила от марките Volkswagen, Audi, Porsche и Skoda са били продадени през миналата година. Двата най-големи пазари – САЩ и Китай, продължават да бъдат определящ фактор за Volkswagen. Групата пази лидерската си позиция и на Стария континент с пазарен дял от 23.9 на сто.
Японската Toyota слезе от върха на класацията по най-много продажби през последните четири години, след като "само" 10.175 млн. нейни автомобила намериха своите купувачи през 2016 година. Третият по големина производител – General Motors, ще представи данните си следващата седмица.
Анализаторите бяха изненадани от този резултат след скандала, който преживя германската компания, свързан с манипулираните дизелови емисии. Това пък доведоха до ответни мерки в САЩ и други страни по цял свят и редица съдебни дела и искания за глоби.
България също има принос в този успех на немската марка. Десетки са фирмите производители на автокомпоненти за автомобилния гигант у нас. Всички те работят в един от най-бурно развиващия се сектор в българската икономика. Освен че осигурява около 6% от БВП, той ангажира в заводите си над 30 000 човека у нас.
Шведската компания SKF, водещ световен производител на сачмени лагери, уплътнения, смазочни средства, мехатроника и свързани с тях услуги, произвежда лагери за Европа, Америка и Азия. Фирмата стъпва в България през 1925 г., а през 2002-а SKF купува "Лагерния завод" на ВМЗ в Сопот и започна производство в подбалканския град. Пазарите на произвежданата в България продукция са в Европа, Америка и Азия, а основни клиенти са производителите на леки автомобили в Европа като: Mercedes, BMW, Volkswagen, Ford, Renault, Peugeot и други. Компанията създава заетост на повече от 1 500 души от региона. Изграден е и собствен образователен център в Сопот за научноизследователска и развойна дейност.
Канадската Magna Powertrain – един от най-големите световни доставчици в автомобилната индустрия, също има производство у нас. Основната част от дейността на Magna в завода й в Пловдив е производството на хидравлични и вакуумни помпи и на компоненти за автомобилни трансмисии. Клиенти на Magna International са: Ford, Toyota, Honda, Volkswagen, Porsche, General Motors, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Hyundai, Great Wall Motors и други.
Световният производител на седалкови системи и системи за автомобилния интериор немската Grammer откри първия си завод в България през 1997 г., а в него работят над 695 работници. Компанията изнася за Европа, САЩ, Южна Америка и Азия. Основните й клиенти са: Deutsche Bahn, Mercedes, Liebherr, Iveco, Toyota, Linde, Man, RenaultTrucks, Scania, Siemens, Audi, LandRover, Seat, Saab, Skoda, Volkswagen, Ford, GM, BMW, Opel и други. Произвеждат се шофьорски седалки за камиони и самоходни машини, трактори, строителни съоръжения, пътнически и шофьорски седалки за влакове, туристически и градскиавтобуси, тролейбуси и др. изделия.
Интериорно и екстериорно осветление за автомобилите на "Форд" и "Фолксваген" ще се произвеждат в Димитровград. Инвестицията е на турската фирма "Са-ба", която е позиционирана в Истанбул и работи за автоконцерните. Компанията има собствено производство в родината си и ще се развива в Димитровград. Общо 350 нови работни места ще бъдат открити до една година в производството за автогигантите, а инвестицията ще е за 6 млн. лева.
Създадената през 1994 г. българска фирма "РТ Плюс" прави части за германския автомобилен концерн, произвеждащ "Ауди" и "Фолксваген", в базираните в южната индустриална зона на града в Пловдив цехове. За двете марки се правят най-различни куплонзи, накрайниции други детайли. Дружеството работи като поддоставчик на фирми, които имат договори и изпълняват поръчки и проекти на немския автоконцерн Volkswagen.
Историята на концерна Volkswagen започва през есента на 1933 г. в една от залите на хотел "Кайзерхоф" в Берлин. Събеседниците са трима: Адолф Хитлер, Якоб Верлин, представител на Daimler-Benz, и Фердинанд Порше. Хитлер поставя изискване: за немския народ да се създаде здрав, сигурен автомобил, струващ не повече от 1000 райхсмарки. На лист хартия той нахвърля скица, означава основните точки от програмата и пита за името на конструктора, който ще носи отговорността за изпълнението на правителственото задание. Якоб Верлин предлага кандидатурата на Фердинанд Порше. Наричат бъдещия автомобил "Volks-Wagen" ("народен автомобил").
На 17 януари 1934 г. Фердинанд Порше изпраща чертежите на прототипа на този автомобил, създаден на базата на разработения по-рано Porsche Typ 60, в Райхсканцеларията (правителството) на Германия.