Осемдесет кръстовища в София, които са част от "умната" система за управление на трафика, вече осигуряват приоритетно преминаване на линейките на Спешна помощ. Това обяви в петък (16 февруари) столичният кмет Йорданка Фандъкова след направен тест в реално време. Дотук добре, даже страхотно. Но пак има едно голямо "НО". Защото, за да работи системата по описания начин, е необходимо специално оборудване и в самите линейки. А от всички коли на Спешната помощ в София само две имат такова.
"Поетапно системата ще се надгражда, включвайки нови кръстовища и оборудване за превозните средства и на градския транспорт", обясни Фандъкова. По думите й до средата на годината се очаква да бъдат включени всички 187 кръстовища в града и целият автопарк на наземния градски транспорт да разполага с модули, които да осигуряват зелена вълна и да доведат до спазване на разписанията.
"Очаква се да бъде намалено времето за придвижване в града с 1/3 и на вредните емисии – с 25 на сто", казва още градоначалничката.
Мнозина обаче се питат защо обявените за "умни" светофари, които глътнаха 20 млн. лв., не могат да сменят сигнализацията в зависимост от натоварването на различните направления. Честа гледка е на дадено кръстовище зелената светлина да свети ненужно дълго, без да има коли, които да преминават, докато десетки коли чакат напразно по другото направление. Логично би било в различните части на денонощието програмите на светофарите да са различни и да следват натовареността на трафика. Ако това не се прави, няма смисъл от споменатите устройства за пропускане на линейки и автобуси. Те така или иначе ще бъдат хванати в капана на задръстванията.