Министърът на транспорта Христо Алексиев съобщи, че ще направи предложение до Министерския съвет за прекратяване на концесията на Летище София.
По думите му, при сегашната процедура публичният интерес не е достатъчно защитен.
Отдаването на най-голямата аерогара у нас на частен инвеститор премина през серия от скандали. Срещу процедурата се обявиха работещите на летище София, а бъдещият концесионер трябваше да внесе авансово 550 милиона лева, които да отидат за покриване на дълговете на БДЖ – операция, за която е необходимо разрешение от страна на Еврокомисията, каквото няма.
"Като човек, ангажиран с жп транспорта, смятам, че е абсурдно да решаваме един проблем като създаваме друг. Не може клиентите в самолета да бъдат натоварени с дължовете на БДЖ", обясни министър Алексиев.
"На второ място тази концесия със сигурност ще доведе до повишение на летищните такси. На трето място, разбира се, това ще доведе и до отлив на трафика през България и летището", посочи министърът. Анализът на ведомството показвал, че летищните такси ще трябва да се увеличат с 20-25 милиона лева на година, за да се покрие авансовото плащане на концесионера. Освен това неминуемо доста авиокомпании щели да се откажат от това да обслужват пътници от българската столица.
Министър Алексиев подчерта и че в момента тече процедура за отдаване на концесия на летище Белград, което е със сходен капацитет като софийското. "Там кандидатите са 25, а ние не очакваме повече от 5 оферти, което показва, че процедурата е сбъркана. Там ще постигнат добър резултат, въпреки че инфраструктурата им е в по-лошо състояние от тази в София", коментира той.
"По настояване на президента Радев в нашия анализ включихме и точка за това, как е гарантиран факторът "сигурност", защото в настоящата международна обстановка това е от съществено значение", каза още транспортния министър.