Концесии за терминалите в Пловдив и Видин

интермодален терминал - Пловдив

Покрай акциите в "Слънчев бряг" и скандала "Цанков камък" правителството тихомълком реши да даде на концесия два от най-важните за страната товаро-разтоварни пункта. Става въпрос за Интермодалния терминал в Пловдив и за пристанищния терминал "Видин-юг". Първият ще отиде в частни ръце за период от 27 години, а вторият – за 35 години.

Според решенията на Министерския съвет, гласувани през седмицата, Интермодалният терминал в Пловдив ще се стопанисва от компанията "Терминали" ЕАД. Те е дъщерна на най-големия автомобилен превозвач у нас ПИМК ООД. В условията на концесията е записано, че новият стопанин трябва да извърши инвестиции за 15.1 млн. лв., като 2.23 млн. лв. от тях да се вложат още през първите две години. Определеното твърдо годишно плащане към държавата пък е в размер на 60 хил. лв. и ще нараства в зависимост от инфлацията. Концесионната такса ще има и променлива компонента – 10% от нетните приходи за всички дейности, свързани с ползването на терминала, който се намира в района на жп гара Тодор Каблешков.

Любопитното в случая е, че Интермодалният терминал в Пловдив бе построен с 12 млн. лв. от Оперативната програма "Транспорт" и дава възможност за комбиниран превоз на контейнерни товари. За концесията му се заговори още в края на 2016-а, преди да бъде открит официално, като се очакваше към нея да има сериозен интерес заради ръста на товарния международен сухопътен превоз през последните години и стратегическото местоположение на обекта – на пътя между Близкия изток и Западна Европа. Само че първият опит да му се намери частен оператор пропадна след жалба до Комисията за защита на конкуренцията, а на втория търг се яви само компанията на превозвача ПИМК, чиито съсобственици са Пенко Несторов и Илиян Филипов.

Концесията на видинския порт, който се използва основно за превоз на въглища, започна още при предишното правителство на ГЕРБ, но също бе обжалвана пред КЗК. Сега концесионер на пристанищния терминал "Видин-юг" ще е "СКМ Порт Видин". Според договора компанията се задължава да инвестира за целия 35-годишен срок на концесията 3.73 млн. лв. за ремонт и поддръжка на съществуващата инфраструктура, както и за изграждане на нови съоръжения. Фиксираната годишна сума, която държавата ще получава от тази сделка, е малко над 8 хил. лв. без ДДС, а променливата – 1.76% от нетните приходи от всички дейности, които надвишават приетата сума за базови приходи от 252 хил. лева.

Що се отнася до "СКМ Порт Видин", непряко тя се свързва със собственика на "Гранд казино Видин" и бивш служител на НСБОП Кирил Малчиковски – представител на фирмата е бившият видински зам.-кмет Мариян Иванов, който е бил началник в редица дружества на Маличковски.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст