ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Пазарът на никел очаква ренесанс

валути

Търсенето на никелов сулфат – основна съставка в литиевойонните батерии, широко използвани в електрическите автомобили, ще се увеличи до 2030-а с 50% – до 3 млн. т, прогнозира в интервю за агенция "Блумбърг" Саад Рахим – главен икономист на сингапурската мултинационална група за търговия със суровини "Трафигура груп". На подобно мнение са и експертите от конкурентната британско-швейцарска компания "Гленкор". Те пресмятат, че до 2030-а производството на никел ще трябва да нарасне с 1.2 млн. т – количество, еквивалентно на над 50% от сегашния добив на метала, за да се удовлетвори завишеното му потребление.

Производството на батерии ще върне минните дружества към печалба повече от десетилетие след колапса на цените на суровината от върховите 51600 щ. долара на тон, постигнати през 2007-а, когато Индонезия и Филипините наводниха пазара с никел. В момента металът се търгува за 11870 щ. долара за тон – 18% годишен ръст. 

Според Рахим в бъдещите батерии ще се влага повече никел и по-малко кобалт, чиито цени скочиха повече от два пъти от началото на 2016-а. Негов основен доставчик е Демократична република Конго. 

Не липсват обаче и анализатори, които гледат скептично на тези оптимистични сценарии. Мотивът им е, че електрическите коли все още съставляват тясна производствена ниша и свръхпредлагането на никел остава сериозна заплаха, доколкото сегашните складови запаси от суровината са четири пъти по-големи, отколкото в началото на 2012-а. Или, както резюмират специалистите на консултантската фирма "Уд Макензи", световният пазар на никел ще остане на дефицит веднага след изчерпването на излишъците. Въпросът е кога точно производителите на суровината отново ще излязат на печалба. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че държавата беше достатъчно подготвена за първия по-сериозен сняг?

Подкаст