Българите и руснаците са основните купувачи на ваканционни имоти през 2017 г., сочи анализ за годината на инвестиционната компания Green Life Development & Resorts. Добрата новина е, че делът на нашенците на този пазар се изравнява с този на клиентите от северната страна. По данни на компанията българските купувачи на втори дом са били контрагенти в 35% от всички сделки, а руските граждани държат 36% от тези покупко-продажби.
Според агенцията по-сериозен ръст на сделките сред българските потребители се наблюдава от една-две години насам, като през миналата година броят им бележи ръст от 5-10% на годишна база. Покупката на имот край морето привлича домакинствата, разполагащи със средни и към високи доходи, за които жилището от типа втори дом вече е въпрос и на демонстрция на социален статус.
Клиентите от България се делят на две групи. В първата са предимно семейства с деца, които търсят класически ваканционни имоти заради комфорта и удобството, насочвайки се по-скоро към места като Созопол. Другият тип български купувачи живеят в чужбина и избират крайморски градове като Поморие, планирайки да използват имота си през цялата година. Допълнителен стимул за тях е наличието на балнеоложки центрове в близост. Българските клиенти, които пък търсят имот за целогодишно ползване, избират дестинации като Поморие или Бургас, където бюджетите са по-ниски – около 35-40 хил. евро за апартаменти с една спалня.
Руснаците остават другата основна група потребители, като България е първи избор за голяма част от тези купувачите. На пазара на ваканционни имоти в България обаче се наблюдава и нов тип клиенти – от Израел, като делът им е малко над 10 на сто.
Повечето от сегашните собственици купуват втори дом единствено за лично ползване. По-малко от 50% от купувачите решават да отдават имота си под наем, съчетавайки лятната почивка в собствено жилище и възможността за доходност от направените вложения.
Прогнозите на агенцията са пазарът да продължи да се развива положително и през следващата година. Основна причина за това е успокояването на геополитическите и икономическите трудности в Русия, но и подобряващата се икономическа среда в България. Пазарът на ваканционни имоти в страната през 2018 г. ще се разшири с между 5 и 10% – както като обем, така и като цени.