Центърът за градска мобилност, който освен градския транспорт на София управлява и паяци, синя зона и пр., възнамерява да даде половин милион лева на външна фирма, която да провери качеството на обслужване в системата чрез тайни клиенти. Точната формулировка на поръчката е "Осъществяване на контрол по спазване на изискванията по безопасността на движението от водачите на обществения градски транспорт, информация за състоянието на пътната обстановка и елементите по култура на обслужване", а стойността й – 561 600 лв. с ДДС, сочи в. Сега.
Изпълнителят ще трябва да осигури минимум 50 души, които да следят широк кръг от детайли в градския транспорт – дали шофьорите продават билети, дали автоматите и валидаторите работят, дали има стикери и информационни табели, включително относно места за хора с увреждания и действия при необичайни и извънредни събития, дали се спазват изискванията за ползване на съчленен и единичен състав в дадени часове и дни, чисто ли е, има ли скъсани седалки, в изправност ли са дръжките, парапетите, перилата, светлините, сигнализацията, челните стъкла, гумите. Тайните контрольори ще дебнат и поведението на шофьорите – обслужват ли пътниците отзивчиво, спазват ли разписанието, с униформено облекло ли са, спират ли извън района на спирката, пропускат ли спирка, преминават ли на червено, пускат ли климатика, когато е необходимо.
Прави впечатление, че голяма част от тези въпроси би следвало да са обект на непрекъснат контрол от самия ЦГМ, а пък за другата част – относно обслужването, може да се съберат отзиви и без да се харчат толкова пари. Изискванията, на които трябва да отговарят кандидатите за щедрата поръчка, обаче са като извадени от шпионски трилър – те трябва да имат удостоверение за администратор на лични данни, сертификат за класифицирана информация, лицензия за локална мобилна радиотелефонна мрежа, разрешение от Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" за осъществяване на спасителна дейност. И макар че се предполага изпълнителите да пътуват с градския транспорт, за да трупат впечатления, ЦГМ залага изискване всеки участник да декларира, че разполага с 50 автомобила. Оферти се събират до 29 януари, а изискванията вече породиха съмнения, че са правени по мярка за конкретна фирма.
От центъра обясниха пред "Сега", че обявяването на поръчката е провокирано от експеримент – едномесечно проучване, в което в превозните средства е бил пуснат вътрешен контрол, който да провери дали шофьорите спазват наложените им изисквания за приличие и правилата за шофиране. На база направените от контрольорите констатации транспортните оператори са били сезирани, а те от своя страна наложили санкции и наказания на нарушителите. Освен служителите на ЦГМ в експеримента са участвали и външни хора. Оказало се, че при техните проверки констатациите скочили двойно.