Удължаваме срока за получаване на оферти в процедурата за ремонт на локомотиви, за да дадем възможност на повече фирми, които имат интерес да участват в нея. В процедурата могат да участват както български компании, така и от целия Европейски съюз. Това заяви управителят на "БДЖ "Пътнически превози" Пламен Пешаров след взетото решение.
Изявлението е по повод скандала от последните дни – две компании от бранша – русенската "Експрес Сервиз" ООД и "БДЖ Кончар" АД, сигнализираха за серия обществени поръчки за ремонт на локомотиви на "БДЖ Пътнически превози" на завишени цени. Първата компания редовно е отстранявана от търговете, а втората няма право да участва, защото е дъщерна компания на "Холдинг БДЖ" и няма лиценз от железопътния регулатор. Компаниите твърдят, че освен в завишените цени на ремонтите, проблемът е и в множеството въпросителни около тяхното качество. Поръчката за поддръжката на 9 локомотива за срок от три години за над 4 млн. лв. без ДДС е публикувана на 12 февруари. Условията са така написани, че на тях отговаря една единствена компания – "ЖП Тракция", казаха от двете фирми.
От БДЖ съобщиха, че офертите са за участие в обществена поръчка с предмет: "Извършване на планова техническа поддръжка (ТП, МПР и ГПР) и извънпланова техническа поддръжка на електрически локомотиви серия 46200 и електрически локомотиви 44001 и 44002, собственост на "БДЖ Ц Пътнически превози" ЕООД за тригодишен период".
"Ремонтът на локомотиви е комплексна услуга и ние възлагаме на външен изпълнител само онази част, която не може да бъде извършвана от служители на дружеството. Това са специфични дейности, свързани например с електрониката на тяговия подвижен състав, софтуер и настройките", подчерта Пешаров.
Според него е напълно недопустимо процедура със състезателен характер да бъде определяна като нагласена, след като всички условия са публични и достъпни за имащите интерес да участват компании.
"Изискването към участниците е да направят оферта за ремонт на км/пробег, като това ще гарантира качеството на услугата и ще предотврати извършването на фиктивни ремонти. Сумата, която е обявена в процедурата е прогнозна стойност. Никъде в документацията няма изискване ремонтите да се извършват за 8 часа. В София и около нея има минимум 5 бази, подходящи за изпълнението на предмета на поръчката", добави още той.