След 25-годишна подготовка Китай пусна деноминирани в юани нефтени фючърсни контракти (на 26 март), които трябва да създадат базов ценови индекс на суровия петрол с висок процент сяра – предпочитаният сорт за преработка в китайските рафинерии. И така може да отнеме част от пазарното пространство, контролирано от световния нефтен стандарт "Брент" и от щатския WTI. "Брент" е базовият индекс за петролните сортове на Европа, Близкия изток и Африка. А WTI – за щатските класове горива. Досега Азия нямаше подобен финансов инструмент въпреки позицията си на най-големия и най-бързо растящия петролен потребител в света. Предишните опити за създаването на азиатски петролен индекс в Сингапур, Япония и Дубай завършиха с неуспех.
Китай измести през миналата година Щатите от първото място в световната класация на вносителите на суров петрол, но базовите нефтени индекси се формират в Лондон и Ню Йорк. Пуснатите на борсата в Шанхай контракти са за доставката на сортовете "тежко" гориво, като например "Басра лайт" и "Оман бленд". Шест от седемте нефтени сорта, включени във фючърсите, са от Близкия изток, а седмият е от Китай. Контрактите са първият китайски фючърсен продукт, който може да бъде търгуван и от задгранични дружества, които не присъстват на китайска земя. Което е поредната стъпка към финансовото отваряне на страната и към поощряване на световната употреба на националната й валута.
Международната енергийна борса на Шанхай (INE) – поделение на шанхайското тържище, което осъществява надзор върху търговията на фючърсни контракти, предлага стимули на задграничните инвеститори като данъчни ваканции и изключване от капиталов контрол. INE е предоставила складов капацитет за общо 37.42 млн. барела петрол на шест места по китайското крайбрежие. Макар че не е голяма, тази складова база ще улесни ценообразуването и може да служи като център за реекспорт, докато определените складови площи се преместят в свободните търговски зони.
През първия ден на търговия оборотът достигна 17 млрд. юана (2.7 млрд. щ. долара). Най-атрактивните фючърсни контракти – за доставка през септември – отвориха при цени от 440 юана за барел гориво, доста над референтната цена от 416 юана. Дневният оборот достигна 20 300 контракта (без допълнителните договори, разменени по време на нощната търговия). Търговската сесия приключи на цени от 429.9 юана (68.22 щ. долара) за барел, или със спад от 2.7 процента. Сред регистриралите се за участие в търговията в Шанхай чуждестранни участници са "Джей Пи Моргън", "Бендс файненшъл", "Стрейтс файненшъл сървисиз", "Гленкор" и "Трафигура".
Все пак анализаторите предупреждават, че особеностите на китайските пазари могат да обезкуражат задграничните инвеститори. Пекин все още не е премахнал строгия капиталов контрол и някои компании могат да срещнат трудности при изтеглянето на парите си от страната. Продължават и пазарните интервенции, което внася допълнителен риск при осчетоводяването на сделките в юани. Не са за подценяване и специфичните за Китай часове на търговия, както и фактът, че китайските фючърсни контракти са податливи на спекулативни скокове, а ликвидността им е съсредоточена в определени месеци. Поради което консултантската фирма "Уд Макензи" "не очаква в краткосрочен аспект съществени прехвърляния на търговски сделки от други утвърдени борси като NYMEX и ICE".