Европарламентът чака Зукърбърг

зукърбърг

Отмяната на ограниченията, които не позволяваха на европейците да ползват при пътуване абонаментите си за цифрови медии, скандалът с личните данни, създаването на "военен Шенген", двойните стандарти при храните и напитките, както и придвижването на регламента за мониторинг на емисиите на CO2 и разхода на гориво на превозните средства, бяха сред основните теми, обсъждани от европейските институции през седмицата.

 

Голям успех за цифровия единен пазар

 

От 1 април, когато пътувате в ЕС, вече няма да пропускате любимите си филми, телевизионни сериали и спортни предавания, нито ще се лишавате от игрите или електронните книги, за които имате цифров абонамент.

Отмяната на ограниченията, които не позволяваха на европейците да ползват при пътуване абонаментите си за цифрови медии и съдържание, е нова сериозна крачка при създаването на единния цифров пазар след ефективното премахване на таксите за роуминг от юни 2017-а за потребителите в цяла Европа. Това е становището на заместник-председателя на Европейската комисия Андрус Ансип, комисаря по въпросите на цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел и на българския министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, изразено по време на съвместна пресконференция на 27 март.

Правилата ще се прилагат за платени услуги, но доставчиците на безплатно съдържание също могат да се възползват от тях. Полза от тях ще имат и доставчиците на онлайн съдържание, тъй като вече няма да им се налага да придобиват лицензи за държавите, в които пътуват техните абонати. Сегашните разпоредби са директен отговор на промените в поведението и навиците на европейските граждани, които използват нови технологии. Така например между 2010-а и 2014-а разходите им за видео абонаменти са се увеличили със 113 % годишно, а между 2014-а и 2015-а броят на тези потребители е нараснал с 56 на сто. Очакванията са, че днес поне 29 млн. души в ЕС биха могли да се възползват от трансграничната преносимост, а до 2020 г. те ще достигнат 72 милиона.

Почти 60 % от младите европейци заявяват, че възможността да ползват абонаментите си по време на пътувания е важен фактор при избора на онлайн услуги.

 

Зукърбърг да отговаря пред Европарламента

 

Председателят на Европейския парламент Антонио Таяни покани създателя и собственик на Facebook Марк Зукърбърг да обясни на евродепутатите как компанията му защитава личните данни на потребителите.

Скандалът с мрежата избухна, след като бе установено, че базираната в Лондон Cambridge Analytica е използвала без разрешение данни от Facebook за милиони избиратели, за да им изпрати персонализирани политически реклами по време на изборите в САЩ през 2016 година.

"Аз съм дълбоко обезпокоен от твърденията, че Cambridge Analytica е събирала информация от профили във Facebook без разрешение на потребителите, предизвикващи ключови етични въпроси за отчетността и отговорността на мощните цифрови платформи“, заяви Таяни. Според него  този инцидент е повече от злоупотреба с данни, той представлява злоупотреба с доверие, което може да застраши самото функциониране на демокрацията.

Разкритията около Facebook идват в момент, когато страните в ЕС се подготвят за влизането в сила през май на общия регламент за защитата на личните данни. Европейското законодателство регламентира правото на всеки човек да знае, когато неговата лична информация е била открадната от хакери, и да може да възрази при използването й за анализ или предвиждания за поведението му.

През 2014-а Европарламентът призова за отмяна на договора със САЩ за преноса на данни, известен като "Безопасно пристанище" (Safe Harbour), заради масовото следене в интернет от американски агенции. През 2017-а пък депутатите поискаха анализ от Европейската комисия на новото споразумение със Съединените щати в областта на данните, известно като "Щит на неприкосновеността" (Privacy Shield).

На 12 април председателят на Европарламента и лидерите на политическите групи ще вземат решение за конкретните мерки по сегашния случай.

 

Готов е планът за "военен Шенген"

 

Европейската комисия вече има  план за създаване на "военен Шенген". Целта на представения на 28 март от еврокомисаря по транспорта Виолета Булц проект е да улесни транспорта на войски и техника в Европейския съюз, за който сега има редица административни формалности и липса на инфраструктура.

Предвижда се да бъдат определени нуждите за военния транспорт и да се проверят възможностите. За съвместно финансиране ще се предложат девет транснационални коридора. Решението да бъдат прокарани обаче, както и използването им за военни цели, ще зависи от становището на страните членки.

Улесняването на движението на отбранителни военни средства е част от стремежа до 2025-а да бъде развита европейската отбрана. Затова проектът на Еврокомисията включва мерки за преодоляването на физическите, процедурните или законодателните пречки.

Еврокомисарят Булц обясни, че ЕС е готов да вложи до 2030 г. 500 мрлд. евро за завършването на деветте основни транспортни коридора. Следващата стъпка ще е да се изготви списък с "дупките" на територията на отделните държави. Засега не е известно колко ще струва "запълването" им, но проектирането на коридорите е завършило преди четири години.

"Тези предложения имат практическо измерение – необходимостта от тях е ясна при засилването на напрежението с Русия. Вече не може да се каже, че конфликт в Европа е невъзможен", коментира източник на АФП от дипломатическите среди.

През 2016-а американският генерал Бен Ходжис, бивш командващ на американските войски на Стария континент, предложи европейските страни в НАТО да създадат режим на "военен Шенген“. Според него това ще позволи на командващите войските на Алианса да концентрират силите си по-оперативно в нужните райони, без допълнителна загуба на време.

"Руснаците имат пълна свобода на движение на тяхната територия. Ние трябва да можем да се придвижваме също толкова бързо, ако не и по-бързо, за да струпваме войски срещу потенциален неприятел и да сме способни на възпиране", бе позицията на Ходжис.

 

Наши евродепутати срещу двойните стандарти

 

Български евродепутати внасят предложение до Европейската комисия за създаване на програма, чрез която да се предотвратят двойните стандарти при храните и напитките. По този начин ще се сложи край на порочната практика у нас да се продават по-нискокачествени продукти.

"Сега действащото законодателство следи дали съставките в храните са здравословни и не вредят на човешкото здраве, но не следи дали в един и същ продукт, предлаган под една и съща марка в различните държави членки, има еднакви съставки“, каза евродепутатът Емил Радев от ЕНП/ГЕРБ. Той уточни, че трябва да има минимални стандарти, които да показват,  че в храните в Западна и Източна Европа няма заместители. Друг проблем са цените – често в Източна Европа те са в пъти по-високи  въпреки по-некачествените съставки.

Българските евродепутати настояват и за създаването на европейски контролен орган, който да следи за качеството на потребителските стоки и недопускане на двойни стандарти.

 

Строг мониторинг на вредните емисии

 

На 26 март българското председателство постигна неофициално споразумение с Европейския парламент по регламента за мониторинг на емисиите CO2 и разхода на гориво на нови тежкотоварни превозни средства. Мярката е част от цялостните усилия на ЕС за намаляване на вредните емисии и е още една стъпка напред към конкурентоспособна нисковъглеродна икономика.

За леките и лекотоварните автомобили вече има въведени правила. С новия регламент за първи път по стандартизиран начин ще се извършват измервания и мониторинг на емисиите и от регистрираните в общността камиони и градски и междуградски автобуси.

Новата мярка ще даде възможност за създаване и на централен регистър на Евросъюза, в който компетентните органи и производителите ще предоставят официални данни за емисиите на CO2 и разхода на гориво на возилата. Събраните данни ще са на разположение на гражданите. Единственото възможно основание за изключения от този общ принцип ще е защитата на лични данни и лоялната конкуренция. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Как смятате, промените по бул. "Витоша" и бул."Патриарх Евтимий" ще подобрят ли организацията на движението в центъра на София?

Подкаст