Корупция, административни спънки, непосилни изисквания и неясноти в закона. Това са основните пречки за участието на бизнеса в обществените поръчки, показват резултатите от анкета на Българската търговско-промишлена палата (БТПП). От работадателската организация обясняват, че са провели допитването в контекста на среща със Световната банка, която също проучва проблемите на публичните търгове у нас.
Повечето от анкетираните отчитат, че обществените поръчки са нагласени. По-конкретно за над 40% от българските фирми няма съмнение, че при избора на изпълнител има предварително набелязан победител. Малко над 20% от запитаните са участвали в конкурси и са ги печелили, а 20% никога не са участвали.
Бизнесът проявявал незаинтересованост по ред причини. Например попълване на много и сложна документация, непосилни за малките и средните предприятия гаранции, липса на информация, невъзможност за дребния и среден бизнес да извърши целия обем на поръчката.
Участниците в анкетата на БТПП препоръчват на централата власт да направи публичните търгове с по-ясен и чист характер. Над 62% предлагат публичните да се обявяват и провеждат само по електронен път, при ясни критерии. А 44% смятат, че в тях не бива да се включват субективни критерии – като отлагане на плащанията, специфични конкретни изисквания, отнасящи се до определен модел или услуга. Близо 38% са на мнение, че би било добре определена част от обществените поръчки да се изпълнява от малките и средните предприятия. Близо 30% пък искат да отпадне възможността за директно възлагане на поръчки или чрез договаряне с избрани фирми.
Показателно е, че много малко от представителите на бизнеса оценяват положително новия Закон за обществените поръчки, който влезе в сила през април 2016-а. Едва 13% от анкетираните компании забелязват подобряване в прозрачността на процедурите, 56% не виждат никаква промяна, а 31% не могат да вземат отношение по въпроса, защото нямат преки наблюдения.
Българската търговско-промишлена палата е убедена, че анкетата й предлага множество варианти за противодействие срещу корупционните практики в публичните търгове. Специално се изтъкват прозрачният процес, провеждането на търговете по електронен път и включването на дребния и средния бизнес в тях. В заключение се констатира, че чрез техните предложения ще се премахнат лошият имидж на обществените поръчки и лошите практики – малък брой компании да са сред постоянно печелившите, макар с нетолкова добри оферти.