Нови идеи за регистрация на коли водят към корупционния рай

регистрация

Под благовидния предлог да намали опашките в КАТ  Министерството на транспорта замисля законови промени, според които регистрацията на автомобили вече ще става по нови правила. Най-важното от предложенията се отнася до регистрационните табели, които вече няма да започват с букви, показващи областта, където автомобилът се регистрира. Возилата вече ще могат да се регистрират навсякъде в държавата, по желание на собственика. Така според авторите на законопроекта щяло да се снеме напрежението от пунктовете на КАТ – "Пътна полиция", пред които обикновено се извиват огромни опашки.

Замисляните промени обаче вместо да изпишат вежди, ще избодат очи, тъй като ще отворят нови възможности за дране на кожи под формата на рушвети. От Министерството на транспорта предвиждат услугата по регистрация на автомобили да се прехвърли върху частни пунктове за издаване на регистрационни номера. Всеки град ще има по няколко, като дейността им ще се контролира от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (ИААА).

Кой знае защо в законопроекта не се предвижда конкурсна процедура за избор на частни пунктове за регистрация. Вместо това те ще бъдат оценявани по документи, като се предвижда да отговарят на набор от изисквания, за да получат лиценз за регистриране на автомобили. И контролът по издаване на лицензи, както и самата дейност по регистрация на автомобилите ще се съсредоточат в агенцията, което ще предостави нови възможности на проядената от корупция структура за незаконен натиск върху частния бизнес. А на всичко отгоре таксите, които ще взимат частните пунктове за регистрация, щели да се определят от държавата в лицето на министерството и най-вече от агенцията.

Законовото открехване на нови корупционни вратички става на фона на незатихналите скандали около агенцията. Както е известно, през април бяха арестувани десет инспектори от "Автомобилна администрация" – Благоевград, които бяха обвинени в корупция. Разследването на спецпрокуратурата и ГДБОП разкри схемата за получаване на рушвети след изнудване на транспортни фирми. Например един плик с 300 евро бил достатъчен на инспекторите, за да си затворят очите за нарушения в документите, които иначе водели до санкции до 5000 лева. Получаването на парите и разпределението им в края на деня измежду дежурните екипи е било документирано със специални разузнавателни средства. На най-високо ниво в схемата беше заместник-шеф на регионалната структура на агенцията в Благоевград, а сред задържаните бе и съпругата на прокурор от Специализираната наказателна прокуратура.

По повод скандала Красимир Лилов, председател на Националното сдружение на превозвачите, заяви, че трябва да се говори за превенция как да не се стига до такива случаи, както и за предпоставките за процъфтяването на толкова дребна корупция в тази администрация. "Неколкократно съм казвал, че докато тази агенция няма характера и принципа на работата на НАП, няма как да работи ефективно и корупцията да престане”, заяви Лилов. Той посочи, че откакто служителите в НАП започнали да получават процент от наложените глоби, корупцията там моментално изчезнала.

Ситуацията в ИААА най-красноречиво я описа бившият служебен министър на транспорта в кабинета на Марин Райков – Кристиян Кръстев: "Агенцията е пред разпад и това явно е удобно на някого." А бившият шеф на агенцията Кънчо Димитров пък коментира, че ниските заплати, съществуващият чадър над определени хора, законите и липсата на качествени кадри са причина за корупцията в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

И ето че Министерството на транспорта ще вкара вълка в кошарата, предлагайки промени в регистрационния режим на автомобилите. С изключение на това, че предложенията ще увеличат възможностите за корупционни практики, някои от идеите в законопроекта заслужават внимание. Предвижда се при регистрацията превозното средство да минава първоначален преглед, след което ще получава номера си, а след определен срок собственикът ще получи на посочен от него адрес и електронния талон. Предлага се също и електронна услуга за предварително попълване на данните на собственика и възможност за избор на определен пункт, където той желае да регистрира колата си.
Добра идея също така е, че с премахването на регионалния принцип на номерата шофьорите ще могат да регистрират колите си във всяка точка на страната, без да се ограничават до града, в който живеят. Предвижда се да бъде въведен и един талон, който да обедини сега съществуващите малък и голям. Той ще е с чип и ще носи цялата информация за автомобила.

Идеите на транспортното министерство обаче никак не кореспондират с решението на правителството от май тази година, с което бяха увеличени таксите за право на ползване на табели с регистрационен номер по избор. Причина за увеличаването са засиленото търсене на такива номера и техният ограничен брой, което би довело до невъзможност за изпълнение на тази услуга. Кабинетът реши таксата за ползване на табели с регистрационен номер с четири еднакви цифри да скочи от 1000 лв. на 1500 лева. За регистрационни номера с комбинация от цифри "аа-вв", "ав-ва" и "ав-ав", където "а" и "в" са различни числа от 0 до 9, както и за регистрационен номер с комбинация от четири цифри по желание собственикът вече плаща по 300 лв., вместо досегашните 30 лв. и 50 лева.

Правителството промени и тарифите, събирани по Закона за движението по пътищата. Определени бяха единни такси за първоначална регистрация на пътни превозни средства (ППС), за промяна в регистрацията със смяна на табели и за възстановяване на регистрацията при прекратена такава. Утвърдена бе и единна такса за промяна на регистрацията без смяна на табели с регистрационен номер. Въвеждането на единна такса за различните видове услуги по регистрация цели да облекчи гражданите и да стимулира заплащането на услугите чрез ПОС-терминални устройства, сочеха мотивите на правителството. С такива устройства бяха оборудвани всички пунктове за регистрация в звената "Пътна полиция" при СДВР и областните дирекции на МВР в страната. Какво ще се случи с нововъведенията след майското решение на кабинета, ако предложенията на транспортното министерство бъдат приети, един Господ знае…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст