Привържениците на вегетарианството в света – около 5 на сто по данни на The Economist, като че ли не са чак толкова много. В същото време в оценката на Euromonitor International се посочва, че обемът на пазара на продуктите с неживотински произход за 2016-а е 51 млрд. долара. А неотдавнашният доклад на Research and Markets прогнозира, че към 2023-а пазарът само на вегетарианско месо ще надхвърли 6 млрд. долара.
През 2015-а новите предприятия, свързани с вегетарианството, са били 4.3% от общия брой на стартиращите компании, което с 2.8 на сто повече от 2014-а. Любопитно е, че в такива проекти охотно инвестират световноизвестни милиардери, предприемачи и най-големите IT-компании. През 2015-а например заради неуспяла сделка с Google се появи фирмата Impossible Foods. Технологичният гигант искаше да придобие производителя на вегетариански бургери за 300 млн. долара, но получи отказ. Сега сред инвеститорите в Impossible Foods са основателят на Microsoft – Бил Гейтс, един от най-богатите азиатски бизнесмени – Ли Кашин, и венчърни фондове от Силициевата долина.
Създателят на компанията – 63-годишният Патрик Браун, професор по биохимия в Станфордския университет, член на Националната академия на науките – и веган, мечтае да спаси света от екологична катастрофа. "Изяждайки вместо обичайния бургер котлет, произведен от Impossible Foods, вие не участвате в отделянето на парникови газове в обема, който отделя среден автомобил за 18 мили, и икономисвате вода, която би ви стигнала за месец", обяснява американецът. Ученият е изолирал от корените на соя молекула, подобна на молекулата на хемоглобина, която произвежда в своята лаборатория. Именно тя отговаря за червения цвят на кръвта в месото, за розовите оттенъци при печене и специфичния аромат. Така или иначе, Браун е успял да постигне максимално сходство на своята разработка с истинския котлет от говеждо.
Но Impossible Foods не е единственият разработчик на изкуствено месо на пазара. С успехи в създаването на вегетариански бургери може да се похвали още един проект на Бил Гейтс – Beyond Meat, в който са инвестирали и основателите на Twitter Евън Уилямс и Биз Стоун, както и един от най-старите венчърни фондове на Силициевата долина – Kleiner Perkins Caufield & Byers. Бургерите с месо, направено от грах, картофи и пшеница, се сервират в популярни американски вериги като White Castle, Umami Burger, TGI Fridays и Bareburger. А неотдавна стана известно, че Beyond Burger ще бъде предлаган и в най-голямата британска верига от супермаркети Tesco.
Бащата на основателя на компанията Итън Браун бил страстен почитател на селското стопанство. Семейството живеело във Вашингтон, но прекарвало всяко лято във фермата си в щата Мериленд. Итън, който станал вегетарианец още на 18 години, мечтаел да намери най-простата и екологична алтернатива на традиционния начин за производство на месо. Първите експерименти на компанията за създаването на месо на основата на растителен протеин дадоха на света през 2013-а пилешко филе без пиле. Основателят на Microsoft бе толкова впечатлен от новия продукт, че написа за него в блога си под заглавие "Бъдещето на храната".
Във врата на Beyond Meat вече дишат други, не по-малко интересни фирми. Като Hampton Creek Foods, прочула се благодарение на майонезата си без яйца, привлякла вниманието на основателя на Yahoo! Джери Янг и на Google. Или инвестиционният проект на основателя на PayPal Питър Тил – Modern Meadow, който създава хранителни продукти от биоинженерни тъкани с помощта на 3D-биопечат. През юни стана известно, че социалният венчърен фонд на Мичиганския университет е инвестирал във фирмата Six Foods на три харвардски възпитанички. Лора Д`Азаро, Роуз Ван и Мерил Нетоу произвеждат чипс от щурци под бранда Сhirps, който с лекота конкурира сочна говежда пържола по съдържание на протеини.
Засега синтетичните котлети и чипсът от щурци не са съществена заплаха за производителите на невегетариански продукти за хранене, докато алтернативните източници на мляко – от соя до бадеми и ориз, отдавна започнаха да подкопават млечната промишленост. Продажбите на натурално мляко в САЩ са се снижили със 7% още през 2015-а, а според прогнозата на изследователската агенция Mintel към 2020-а ще намалеят с още 11 процента.
Въпреки че сега в супермаркетите може да се намери мляко от ориз, кашу и дори от елда, на пазара се появяват нови и нови растителни алтернативи на кравето мляко. През 2016-а компанията Ripple от Силициевата долина създаде продукт от грах и привлече 44 млн. долара – в производството инвестираха Google Technologies и венчърни фондове. Сред предимствата на граховото мляко са богатият вкус и гладката кремообразна текстура, както и високото съдържание на протеини. Но основното преимущество на Ripple е екологичната съобразност. Според изследванията на самата компания при производството на всяка бутилка с обем от 1.4 л се икономисват над 4 хил. л вода в сравнение с производството на обичайното краве мляко, като се намаляват емисиите на въглероден диоксид.
Но не всички производители на млечна продукция са готови да стоят със скръстени ръце, докато амбициозни стартиращи фирми завладяват пазарния им дял. Например Danone – най-големият производител на кисели млека в света, придоби през 2017-а WhiteWave Foods заедно с бранда Alpro, който сега е лидер сред алтернативите на млечния пазар.
Въпреки всичко мнозина отказват да приемат новите правила на играта. Производителите на мляко са възмутени, че растителната продукция, заляла пазара, буквално изцежда индустрията. Според тях компаниите, предлагащи вегетариански напитки, не бива да използват термина "мляко", защото въвеждат в заблуда купувачите.
Истината е, че храната с животински произход е силно низходяща тенденция. Докато Джъстин Тимбърлейк купува органични храни от Whole Foods, а Гуинет Полтроу публикува книги за чистите храни, селскостопанските производители не само търпят загуби, но и са подложени на истинско преследване, получавайки заплахи. В края на юни Френската федерация на месарите се оплака от погрома върху търговските й обекти и поиска от властите защита срещу веганите. Шефът на организацията Жан-Франсоа Гиярд заяви, че нападението на магазините е форма на тероризъм: "Ужасът, който тези хора се опитват да всеят, има само една цел: изчезването на огромен пласт от френската култура. Веганите се стремят да наложат на мнозинството своя начин на живот и дори своята идеология." Преди бе съобщено, че британските месари също са били подложени на подобни нападения и са получавали заплахи.
Плесница за животновъдството
Обикновено властите гледат да не участват в дискусиите между вегетарианците и привържениците на животинската храна, но понякога все пак се налага да реагират. Показателен за това е скандалът с авиокомпанията Air New Zealand, която предложи на пътниците от бизнес класа бургер със синтетично месо на Impossible Foods по време на полет от Лос Анджелис до Оукланд. Изпълняващият длъжността премиер-министър на Нова Зеландия Уинстън Питърс заяви, че е "категорично против синтетичното говеждо, а авиокомпанията е длъжна да използва продукти с животински произход". Парламентаристът Марк Петерсън пък направи официално изявление, в което нарече бургера "екзистенциална заплаха за втория по големина източник на постъпления от експорт в страната", имайки предвид говеждото месо. По думите му синтетичният бургер е "плесница" за местния пазар на животновъдството.