Бизнесът: Властта мълчи за срива на Търговския регистър

Агенция по вписванията

В продължение на 19 дни, в периода 9-27 август 2018 г., станахме свидетели на безпрецедентен срив в работата на Търговския регистър, който на практика доведе до преустановяване на услугите, предоставяни на потребителите на регистъра, и затрудни изключително много оперативната им дейност. Този срив беше предшестван от редица проблеми във функционирането на регистъра, в т.ч. и в резултат на редица законодателни изменения, довели до разширяване на кръга от документи, които следва да бъдат обработвани и оповестявани в Търговския регистър. В продължение на няколко поредни години се наблюдава и забавяне от над една година при обработката на заявления за обявяване на годишни финансови отчети. Това се казва в писмо на Българската стопанска камара до правосъдния министър Цецка Цачева, препратено и до новата шефка на Агенцията по вписванията Габриела Козарева. 

Бизнес организацията припомня, че още на 27 август е настояла за публично оповестяване на причините, довели до срива на регистъра, и съответните мерки, които ще бъдат предприети за гарантиране на сигурната и безаварийна работа на държавните информационни масиви. За наше съжаление, и към настоящия момент липсва отговор на поставените въпроси.

"Публикуваната на 12.10.2018 г. от Агенция по вписванията документация по процедура за договаряне без предварително обявление за закупуване на допълнително дисково пространство в спешен порядък, допълнително засилва притесненията на бизнеса, че нормалното функциониране на регистъра не е обезпечено, и сме изправени пред реална опасност от нов срив", пишат още от БСК. 

Според тях изключително смущаващи са твърденията, с които се аргументира решението за откриване на процедурата, че спешната потребност от допълнително дисково пространство не е резултат от действия и бездействия на Агенцията по вписванията и че към датата на първия срив на дисковите масиви Агенцията не е могла и не е била длъжна да знае, че такова събитие от изключителен характер предстои, респективно – че същото ще наложи спешно възлагане на поръчка за осигуряване на допълнително дисково пространство.

"Неприемлива и опасна е тезата, че Агенция по вписванията не знае какво е техническото състояние на дисковите масиви, на които съхранява данните от поверените ѝ за администриране регистри, още по-малко, че не е била длъжна да предвиди и управлява риска от настъпване на технически дефект. Оставяме без коментар, че за обосноваване на мотивите за избор на вида на процедурата, на първо място са посочени "публикации в медиите", добавя работодателската организация.

И добавят, че е "силно притеснително и посоченото в Решението изявление, че в рамките на около 20 календарни дни дисковото пространство в Информационен център ще свърши, а в Резервен информационен център това ще се случи в рамките на около 14 календарни дни, което ще доведе до спиране на базите данни на регистрите и спирането на функционалностите предоставяни от регистрите, както и спиране на работа на цялата ИТ инфраструктура на Агенцията. Подобна информация по никакъв начин не е публично комуникирана и създава подозрения, че управлението на процесите в АВ е крайно хаотично и непрозрачно и, в крайна сметка – генерира несигурност и непредвидимост за бизнеса. Опасяваме се, че в посочените кратки срокове, дори и при успешно проведена процедура за избор на изпълнител, функционирането на информационните регистри ще е изложено на голям риск."

От БСК още веднъж настоятелно призовават да бъдат оповестени всички причини, довели до срива на Търговския регистър, както и мерките, които ще бъдат предприети за обезпечаване на неговото функциониране.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст