Първият етап от процедурата по избор на изпълнител за изграждането на системата за издаване на новите документи за самоличност, които ще са с повече биометрични данни от сега съществуващите, приключи тази седмица. На заседание на комисията по търга в МВР стана ясно, че засега участие в надпреварата са заявили четири фирми и предстои разглеждането на офертите и избор на изпълнител.
Участници в този етап на процедурата са Обединение "Ингруп Джемалто" – международна компания за дигитална сигурност с 3 млрд. евро приходи за 2017 година. На второ място по реда на отварянето на документите е компанията Veridos, собственост на германските дружества Giesecke+Devrient GmbH и Bundesdruckerei GmbH. Според информация от сайта им фирмата е тясно профилирана в издаването на лични документи. Любопитно е, че през 2016 г. Veridos спечели у нас обществена поръчка на стойност 20 млн. лв. за една година за издаване на документи за самоличност. Третата компания е "Мюлбауер Ай Ди Сървисис", а последният кандидат е "Дермалог Ани БГ Консорциум", която също се занимава с биометрични продукти и решения.
В МВР са оптимисти, че този път процедурата ще продължи до своя край. Оптимизмът донякъде е обясним и дори може да се направи "обосновано предположение", че компанията Veridos има големи шансове да спечели надпреварата. За последно името й се спомена през юни 2018 г., когато МВР оповести решение за договаряне без публикуване на обявление за поръчка за "Полиграфическа изработка и доставка на бланки на български лични документи (БЛД) по образците, утвърдени с Решение на Министерски съвет №315/07.05.2009 г. и свързаните с нея доставки на материали и консумативи".
Министерството реши да не обявява търг, защото досега тези бланки се изработваха и доставяха именно от компанията Veridos по договор, сключен между МВР и фирмата, който изтича на 12 декември 2018 година. "С цел обезпечаване на дейностите по издаване на БЛД е необходимо да бъдат осигурени достатъчни количества бланки, гарантиращи непрекъсваемост на процеса по издаване на БЛД след изтичане на срока на договора до реализиране на модела за централизирана система за персонализация на БЛД и отпечатването на новото поколение документи. Дружеството "Веридос" ГмбХ притежава изключителни права върху компоненти и технологии, които се използват при полиграфическата изработка на бланки на БЛД, както и ноу-хау и патенти, свързани с изработката на бланки на БЛД по образците, утвърдени с Решение на Министерски съвет №315/07.05.2009 г. За гарантиране на непрекъсваемост на процеса по издаване на БЛД възниква необходимост от доставка на материали и консумативи за полиграфическа изработка на бланки за БЛД, които да съответстват напълно на техническата спецификация, за постигане на пълно съответствие със сега действащите образци. Изработените бланки на БЛД следва да бъдат идентични на използваните към настоящия момент, тъй като в конкретния случай се касае за продължаване дейността по издаване на БЛД от одобрените в РМС видове и типове документи, която се извършва с използваната в момента персонализационна техника, и е необходимо бланките да бъдат изцяло съвместими с наличната в тридесетте персонализационни центрове в страната персонализационна техника" се посочваше в мотивите на МВР за избора на Veridos.
Процедурата, обявена през юни, включва полиграфическа изработка и доставка на бланки на документи, като се използват хартия и поликарбонат, корици без електронен носител на информация (ЕНИ) и с ЕНИ със съответната операционна система, мастила, конци, защитни дифракционни оптически вариращи елементи за документите тип "карта" и защитно ламиниращо фолио с вградени дифракционни оптически вариращи елементи за документите тип "паспорт”, които да са идентични с тези, използвани в сега издаваните документи. Прогнозната стойност на поръчката без ДДС бе 48 000 000 лева.
В договарянето обаче беше посочено, че на основание чл.21, ал.1 от Закона за обществените поръчки стойността на поръчката може да бъде увеличена с до 16 млн. лв. без ДДС, "при взето по целесъобразност решение от страна на Възложителя за обезпечаване на процеса по издаване на български лични документ (БЛД) до реализиране на модела за централизирана система за персонализация на БЛД и отпечатването на новото поколение документи".
Очевидно цената на дейността по издаване на сега съществуващите лични документи ще скочи до 64 милиона, а може и повече. Предвидените по тази поръчка бланки трябва да осигурят нуждите на МВР до изграждането на новата система за издаване на документи.
А що се отнася до самата система, предвижда се тя да струва 239 220 873 лв. без ДДС, видно от обявената през август обществена поръчка. Тя беше обявена за втори път, след като през февруари 2016 г. поръчката "Проектиране, изграждане и управление на Система за издаване на български лични документи поколение 2019" бе спряна лично от премиера Бойко Борисов. Тогава т.нар. Централизирана система за персонализация на български лични документи стана жертва на изненадващото желание на Борисов да спре всички поръчки, за които има съмнение, че са правени на тъмно. Първи заради премиерската амбиция изгоряха депутатът бизнесмен Делян Пеевски и близкият до Борисов шеф на "Лукойл" Валентин Златев, чиито проекти за различни лотове на магистрала "Хемус" бяха спрени, покрай тях и тази за личните документи.
Тогава финансовият министър Владислав Горанов обясни решението с намерението на правителството да структурира по друг начин поръчката за новите документи за самоличност. Горанов уточни, че в тази връзка предстои преструктуриране на печатницата на БНБ, от която ще се освободят техника и персонал, като това доведе до понижение на цената на проекта. Ще бъде създадено и ново търговско дружество, което първоначално ще бъде подчинено на финансовото министерство, а след това ще бъде прехвърлено към МВР. Точно тази нова структура ще се заеме с организацията на правенето на новите документи за самоличност, разкри Горанов.
Първоначално Централизираната система за персонализация на български лични документи трябваше да струва близо 600 млн. лв., според обявената след решение №722 на Министерския съвет от 2 октомври 2015 г. обществена поръчка. С него бе одобрен Законът за електронната идентификация, който предвиждаше нов тип лична карта, съдържаща освен сегашните данни и електронен носител за електронна идентификация. Предметът на обществената поръчка включваше доставка на специално оборудване, проектиране и построяване на специална сграда, инфраструктура, софтуер и други необходими действия, за да се осигури цялостният процес за производство и вграждане на защитни елементи в българските лични документи.
Отмяната на обществената поръчка през февруари 2016 г. забави процеса по изграждане на новата фабрика на МВР за лични карти с чип с две години. През август тази година стартира повторно, но този път МВР планира да похарчи по-малко от половината пари в сравнение с първоначално обявената сума преди две години.
Допълнителните харчове по различните поръчки и преки договаряния обаче сочат, че парите за стари и нови документи за самоличност хвърчат и като нищо някой ден може и да задминат първоначалните 600 млн. лева.
Какво представляват новите документи?
Издаването на новите документи за самоличност ще стартира през 2019 година. От МВР уверяват, че подмяната на сегашните документи с новите няма да е задължителна и старите лични карти ще важат до крайния си срок на валидност. Предвижда се изграждането на център, в който документите да бъдат произвеждани. Подаването по места се запазва и то ще става по-бързо, тъй като заявленията ще се изпращат по електронен път. Обикновената поръчка остава 30 дни, а бързата – 3 дни. Променя се срокът на експресната – от 8 часа тя ще бъде от 12 до 24 часа.
В електронния носител ще има биометрични данни, което позволява при гранични проверки да бъде удостоверена самоличността. Новите карти ще дават възможност за плащане на данъци и дори да се гласува електронно. Предвиждат се три нови образеца на документи за лица, които са подведени под наказателна отговорност. Запазват се основните видове документи – лична карта, шофьорска книжка, задграничен паспорт и удостоверение за пребиваване на чужденци. Новост е възможността за удължаване на срока на валидност на задграничните паспорти за българи, живеещи в чужбина. Те ще важат не пет, а 10 години. Петгодишен срок на валидност ще имат паспортите за деца. Въвежда се и друг нов документ – карта за пребиваване на служител на НАТО.