Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е отменила търга за закупуването и доставката на 42 нови мотрисни влака за „БДЖ – Пътнически превози“. Поръчката, пусната на 17 август 2018 г., бе гордостта на изпълнителния директор на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров и на цялото ръководство на железниците. Поръчката обаче беше разкритикувана от експертите още в момента на нейното публикуване, а сега КЗК потвърждава нейната несъстоятелност. За изготвяне на документация по търга през август миналата година БДЖ плати 100 хил. лв. на консултантската компания Ernst & Young.
Регулаторът е уважил жалбата на германския концерн Siemens, а срещу условията в търга жалби изпратиха още чешката Skoda и китайската държавна компания CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation).
Според Siemens един от проблемите с обществената поръчка е, че не е предвидена клауза за отложено изпълнение. Тъй като не е осигурено цялото финансиране за новите влакове, в договора фигурира клауза, че след първите три месеца той може да бъде прекратен от една от двете страни без предизвестие. Накратко: притесненията на компанията са свързани с това, че тя може да започне изпълнение на договора, а БДЖ да го прекрати без предупреждение в момент, в който разбере, че няма откъде да намери пари да плати. И това няма да има никакви последици за държавните железници.
Освен това основен проблем е неналичието на точен график за плащане на сумата по договора към компанията изпълнител. По този начин няма как да се сравнят ценовите оферти на кандидатите доставчици. БДЖ не е дал яснота кога ще се изпълняват междинните плащания, дори и след въпрос от компания, която е заинтересована от поръчката.
Притесненията на Siemens са свързани с това, че е възможно в процес на изпълняване на договора да бъдат налице нови финансови задължения, като например наем на хале за ремонт на локомотив, които не са конкретно разчетени в поръчката. По този начин компанията ще има още допълнително разходи и ценовата оферта, която предложи няма да е реална.
В решението на КЗК е упоменато, че БДЖ трябва да плати на Siemens разходите по производството в общ размер на 5700 лв. То подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Отменянето на търга идва в момент, в който железницата се тресе от скандали – в края на миналата седмица цялото ръководство на БДЖ подаде оставки заради „липса на комуникация и невъзможност за работа в екип“. В интервю пред медиите транспортният министър Росен Желязков призна, че в железницата има проблеми с планирането и провеждането на обществени поръчки и ремонти. От пускането на търга насам обаче изпълнителният директор на дружеството Владимир Владимиров обясняваше, че новите влакове ще върнат стария облик на БДЖ.
Първоначалната идея на дружеството бе да закупи мотриси, които да развиват скорост от 220 км/ч с 350 места. В поръчката обаче фигурират влакове с максимална скорост 160 км/ч и 230 места. Търгът обхваща и задължение на компанията победител да поддържа мотрисните влакове за период от 15 години, включително капитални ремонти до изминаването на 2 800 000 км.