Бойко прехвърли данък „таратайка“ на кметовете

Бойко Борисов и Румен Радев - брой 39 (1263)

Най-тарикатският номер на "Борисов 3" беше този с по-високия данък за старите коли. Министерски съвет го предлага, а парламентът го гласува. А пък общините – да го изпълняват. Нали и без това от 4 петилетки реват за собствени пари. Да си го събират и да си се финансират. Прекрасно!

Само че от гледна точка на местната власт схемата е прекалено хубава, за да е истинска. Защото едва ли има кмет със здрав разсъдък, който да вдигне такъв масов данък в годината на местните избори. Едва ли някои от сегашните местни властници ще се откаже доброволно от битката за кметския стол и ще се отдаде на камикадзелък…

Ако не предприемем стъпки за справяне с мръсния въздух, ще стане късно и ще се озовем с гробище за дизелови автомобили. Това предупреди премиерът Бойко Борисов. Той коментира предложението за вдигане на налога за старите коли, което предизвика бурни дебати и масови протести.  "Аз разговарям с парламентарната група на ГЕРБ не като премиер, а като председател на своята партия, която аз съм създал. Ако някой си мисли, че парламентарната група може да има самостоятелен живот, извън партията, това не е така. Затова завчера ги събрах относно двата дискутирани в момента казуса. Единият е за вдигане с 6 до 10 лв. данъка на старите коли. Казах им да го върнат, само че се възпротивиха кметовете. Защото те казват – "основната атака срещу нас по градовете е замърсеният въздух, огромният трафик, вредните частици прах", обясни след срещата Борисов. После напомни, че във Франция (бел. ред. за сега става дума само за Париж) планират през 2022 г. да забранят дизеловите автомобили.

"Ако ние не започнем тези стъпки, в един момент, както се озовахме с моргите за стари автомобили около Перник, Дупница и София, можем да се озовем и с гробище на дизелови автомобили. И тогава ще бъде късно. Затова помолих включително и президентската институция, която ни критикува, да отиде Менда Стоянова и да обясни заедно с кметовете за какво го правим. Паралелно с това върви и санкция вече, процедура от ЕК за чистота на въздуха. Да, много е популистко, но рискът е този. Нека да го дебатираме в обществото", призова Борисов.

По този начин премиерът прехвърли вината за данък „таратайка“ на кметовете като пусна резачката и срещу президента Румен Радев. А той ден преди изявлението на Борисов наложи вето върху Закона за корпоративното подоходно облагане, където по старата порочна практика да се поправят едни закони с промени в преходни и заключителни разпоредби в други, бяха публикувани промените.

На 7 ноември 2018 г. парламентът прие окончателните промени в Закона за корпоративното подоходно облагане, с които се направиха изменения и в редица други данъчни закони. Депутатите приеха собствениците на стари автомобили да плащат по-висок данък. Данъкът върху леките и товарните автомобили с маса не повече от 3,5 тона ще се определя по нова формула, която включва два компонента – имуществен и екологичен. Имущественият компонент включва мощността на двигателя и годината на производство, а екологичният определя в каква степен замърсява автомобилът околната среда. Според разчетите на вносителите на промените това ще увеличи данъците на по-старите коли с около 30%.

За товарните автомобили с маса от 3,5 до 12 тона данъкът ще се определя в размер от 10 до 30 лв. за всеки започнати 750 кг товароносимост вместо за всеки започнат тон. Предвижда се промените да влязат в сила от 1 януари 2019 г.

Ветото на президента по данък "таратайка" е единадесетото за президента, като до момента парламентът е подкрепил само едно от тях – върху Закона за приватизация и следприватизационен контрол.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще се конкурират ли дилърите на гласове за предстоящите избори?

Подкаст