Търговците на горива ще бъдат задължени да посочват в касовите бележки, какви са – търговската надценка, акциза и ДДС-то. Това каза министърът на финансите Владислав Горанов пред БТВ.
"В късния следобед имахме среща с министър-председателя и това, което смятам да предложа, във връзка с напрежението в обществото около цената на горивата, са изменения в Наредба Н-18, по-известна като Наредбата за касовите апарати, с които ще задължим всеки един търговец на дребно на горива, когато издава фискален бон, да посочва на отделен ред акциза, ДДС и цената на горивото без акциз и ДДС. Можем да отидем и по-напред, като включим в касовата бележка и посочване на търговската надценка на горивата", съобщи Владислав Горанов. Според него тази мярка ще допринесе за по-голяма прозрачност в ценообразуването на горивата в страната ни. Министърът счита, че с тези законодателни изменения претенциите и притесненията на хората дали пазарът работи или има негласни споразумения или картел, ще бъдат по такъв начин показани в касовата бележка, че всеки човек ще може да сравни ценообразуването на горивата у нас с това в други държави членки на ЕС или в държави производители на петрол.
"Ще посочим в касовата бележка, колко е за държавата и колко е за търговеца от цената на горивата", обясни идеята финансовият министър. Той посочи, че такава практика вече има, например във фактурите за тока или за топлинната енергия има подробна разбивка на ценообразуването. Владислав Горанов каза още, че акцизът върху течните горива в България е най-ниският възможен, според европейския регламент.
В отговор на въпрос за наложено днес вето от президента на Закона за корпоративното подоходно облагане министър Горанов коментира, че не споделя мотивите на президента за ветото и тепърва предстои в парламента да се решава каква ще е позицията по него. Министърът каза, че тези разпоредби в ЗМДТ, които касаят включването на екологичен компонент в данъка за по-старите автомобили, са една малка и първа стъпка, която да ни сложи на цивилизационната карта на Европа за това каква е ролята на всеки един от нас към обществото. Според него екологичните категории на автомобилите отчитат не само замърсяването, което автомобилът причинява, но и неговата сигурност на пътя.
Във връзка с обществения дебат за застраховката "Гражданска отговорност" финансовият министър обясни, че с дебата за лимитите на застраховката се цели да се предотврати сериозното нарастване на разходната част на тази система, което би довело до фалит на застрахователи и огромно покачване на цената на "Гражданската отговорност".
"Предлагаме таванът на застраховката да е до далечния кръг от хора и то при доказване пред съда на емоционална връзка и причинени болки и страдания", обясни Горанов.
По отношение на предложенията на КФН за прилагане на системата "бонус-малус" министър Горанов каза, че в този дебат първо трябва да се обединим около това дали по-рисковите шофьори трябва да плащат повече. Според него важното е да се разбере кой е субектът на риска – шофьорът или автомобилът. Министърът счита, че застраховката „Гражданска отговорност“ е на автомобила, защото ако тя трябва да бъде на автомобилиста, тогава всеки, който има свидетелство за правоуправление, трябва да праща "Гражданска отговорност", независимо дали шофира и независимо дали има лек автомобил.
"Тази тема трябва тепърва да се обсъди и да придобие завършен вид", каза министърът.