Европейската комисия ще въведе изискване към медийните платформи, включително Facebook, Twitter и Google, да изготвят доклади за фалшиви новини всеки месец. На 5 декември ЕК прие доклад относно борбата с дезинформацията онлайн и плана за действие относно изкуствения интелект, съгласуван с държавите – членки. Ресорният еврокомисар по цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел представи плана за действие на ЕК заедно с върховния представител и заместник-председател на Комисията Федерика Могерини.
Целта на новите мерки е да се уловят кампании за дезинформация преди европейските избори, които ще се проведат през май 2019 г.
По данни на Комисията във Фейсбук има между 60 и 90 милиона фалшиви профили и за съжаление те са най-активните, особено по избори. 80% от профилите в туитър, разпространявали фалшиви новини на предишните избори, са още активни. Оказва се, че 3-4% от съдържанието на социалната мрежа е фалшиво. Друг голям проблем е, че голяма част от европейците трудно разпознават фалшивата информация.
„5 милиона евро за борба с фалшивите новини отпуска ЕК, което не е достатъчно с оглед на това, че Русия дава 1,1 милиарда евро на година и има 1000 работещи на пълно работно време. Правят "активное мероприятие" 85% от усилията им отиват за разпространяването на лъжи. Няма да позволим интернет да се се превърне в Дивия Запад“, заяви еврокомисарят по сигурността Джулиан Кинг.
Мария Габриел заяви, че планът за действие за борба с разпространението на дезинформация онлайн предвижда и създаването на независима европейска мрежа на проверителите на факти.