Месеци наред обновяването на столичната улица "Граф Игнатиев" е гореща тема за софиянци. Това не бива да ни учудва, защото цялата работа може да бъде определена само с една дума – фарс.
Дълго време градската управа се опитваше да успокои гражданите с изказвания от типа "всички дефекти са за сметка на фирмата изпълнител", "ще глобяваме безкомпромисно", "ще правим контрол на контрола", "изчакайте да приключат дейностите". Е, "рязането на лентичката" няма да дочака вече бившият заместник-кмет по транспорта Евгени Крусев. Фатална за него се оказа датата 4 декември – в този ден той хем подаде оставка, хем му се наложи публично да обясни, че е разследван за процедурата по избор на изпълнител. "Призован съм в качеството на обвиняем. И в тази връзка считам, че най-отговорната позиция е да подам оставка, за да може разследването да си свърши работата. Категорично заявявам, че ще си защитя името и това е целта на моето действие. Ние оказваме пълно съдействие на разследващите органи… ", отбеляза Крусев, на когото през следващата седмица предстои посещение в следствието.
Любопитното е, че и неговият предшественик – Любомир Христов, се прости през 2016-а със заеманата длъжност заради търг за ремонт на спирки на градския транспорт.
Сега столичният кмет Йорданка Фандъкова скоростно прие оставката на Крусев и буквално се разграничи от него: "Столичната община оказва пълно съдействие на проверяващите органи, като всички документи и установени от вътрешната проверка факти са присъединени към проверката на прокуратурата. Като възложител на проекта Крусев носи своята отговорност."
Градоначалничката повдигна въпроса и за "отговорност" надолу по веригата, насочвайки вниманието към проектантите.
Картинката допълни председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков в интервю за БНТ. Според него става въпрос за съмнения за нарушаване на процедурата по Закона за обществените поръчки. Ролята на проектанта и ролята на експертната комисия е изискала промени в заданието на поръчката. И по-конкретно промени по отношение на вложените материали.
Разяснения направи и главният прокурор Сотир Цацаров. От думите му се разбра, че към онзи момент не е предявено обвинение. Но Крусев е разследван за "длъжностно престъпление, свързано с нарушение на Закона за обществените поръчки" и по-точно – за "обществена поръчка за шумо- и виброизолиращи подложки".
Така подреден, пъзелът директно ни отвежда към сигнала на неправителствената организация "Спаси София". Именно по него държавното обвинение започна първоначалната си проверка. От организацията изнесоха данни, според които двама от кандидатите за ремонта на "Граф Игнатиев" са били отстранени от конкурса при противоречиви обстоятелства. Най-общо казано, от "Спаси София" твърдят, че експертите са променили проекта в хода на дейностите – след като е избран изпълнител, експертният съвет към главния архитект взема решение да смени виброизолационната подложка, заложена в проекта за ремонта. Тя е била част и от изискванията в процедурата и повод за отстраняването на един от участниците в нея. Решението за промяната на подложката е подписано от Крусев. Сега изпълнителят "Джи Пи Груп" работи по проект на друг проектант.
Всъщност случаят с обновяването на "Графа" е част от една по-дълга история около строителния гигант "Джи Пи Груп". Тя започна със сигнали на разследващи журналисти и вицепремиера Томислав Дончев до прокуратурата. В тях се говореше за злоупотреба с евросредства чрез консултантски фирми и унищожаване на документи. На двама от съдружниците в компанията бяха повдигнати обвинения – "те са привлечени за това, че от началото на 2014 г. до 7 октомври 2018-а са се сговорили (престъпление по чл.321, ал.6) да извършват данъчни и финансови престъпления с цел получаване на имотна облага в особено големи размери… На единия от привлечените е повдигнато обвинение за пране на пари", уточниха в средата на октомври от прокуратурата. Досъдебното производство бе образувано след пресичането на опит на съдружник във фирмата да нареди 14 млн. евро по банкова сметка в чужбина.
Месец по-рано министър-председателят Бойко Борисов пък нареди на Агенция "Пътна инфраструктура" да намери законов способ да извади фирмата от всички проекти с европейско и държавно финансиране. Но "Джи Пи Груп" дори не дочака мерките на пътната агенция и сама се отказа от два спечелени договора. Първо, от строителството на тунела "Железница" за 185 млн. лв., а впоследствие не подписа контракта и за реконструкцията на трамвайното трасе по линия №5 в столицата, оценена на 46 млн. лева.