Пълен нормативен хаос. Така може да се охарактеризира инициативата за отлагане на влизането в действие на спорния Закон за горивата. През седмицата депутатите се забъркаха в безпрецедентна ситуация – трябваше да гласуват отлагането на норматив, който вече е влязъл в сила. Според юристите обаче подобен ход би противоречал на всички правни норми, на конституцията и на правилника за работата на парламента. Затова се прибягна към законотворчески гимнастики.
Изход от ситуацията намери депутатът от ГЕРБ и председател на Комисията по правни въпроси Данаил Кирилов. Той предложи Законът за горивата да остане в сила от 28 януари, но издаването на наредбата по прилагането му да бъде забавено с половин година – до 28 юли. Идеята срещна подкрепата на колегите му от управляващото мнозинство. В същото време на второ четене бяха приети и други корекции. Те се отнасят до дейността на малките играчи на петролния пазар. По предложение на ДПС отпадна изискването за предоставяне на обезпечения в размер на 20 хил. лв. при вписването в регистъра на Министерството на икономиката, както и това за уставен капитал от 20 хил. лева. Втората сума може да бъде и под формата на имущество.
Запазват се също така ведомствените бензиностанции, от които може да се зарежда строителна и миннодобивна техника, каквито бяха исканията на Минно-геоложката и Строителната камари.
Именно разпоредбите за тези икономически дейности доведоха до разкол при едрите бизнесмени, като Българската петролна и газова асоциация, ръководена от шефа на "Лукойл България" Валентин Златев, прекрати членството си в КРИБ на Кирил Домусчиев.
Изпълнителният директор на асоциацията Андрей Делчев заяви пред "БАНКЕРЪ", че ще сподели мнението си за промените, когато се запознае с тях в детайли. В последното си интервю пред вестника от 10 януари обаче той каза, че имал подозрения, че прилагането на закона може да се отложи, тъй като нормативът изисква изсветляване на сектора и би бил средство за намаляване на сивия сектор в петролния бизнес. "В търговията с течни горива се върти голям сив бизнес, т.е огромни пари. Тези огромни пари няма да стоят безучастни и да гледат как им се затваря бизнесът. Те биха потърсили легални средства да се попречи. Затова предполагахме, че ще има някаква форма на съпротива", посочи тогава Андрей Делчев.
На свой ред и представителите на дребните играчи изказаха недоволство от работата на парламента. От Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива, което остава в протестна готовност, настояват законът да бъде отменен и върнат за "ремонт".
"С този закон убиваш частен бизнес, за да дадеш шанс на друг частен бизнес", каза говорителят на организацията Симо Симов в телевизионно интервю. Според него на регистрационен режим трябва да бъдат подложени вносът и износът на горива, тъй като там се генерирала най-голяма сива икономика. Прогнозите му са, че ако малките бензиностанции затворят, цените ще скочат поне с 1 лв. за литър гориво. "Този закон създава държава в държавата, абсолютен монопол на единствения производител на горива в България, който и определя и диктува цените. Тогава ще има тотално упражняване на натиск върху пазара и не искам да съм на мястото на някое правителство, когато някой ще вдигне цените и хората ще излязат на улицата", изтъкна Симов.
Както можеше да се очаква, неразбориите около Закона за горивата наляха вода в мелницата на опозицията. Заместник-председателят на парламентарната група на БСП Драгомир Стойнев например твърди, че управляващите искат да отложат закона с шест месеца, защото идват избори и правителството се нуждае от спокойствие – никой не бива да протестира и негодува. Освен това нормативът щял да бъде отложен, защото трябвало да има сива икономика, някой да се облагодетелства и да си финансира изборите.
По темата взе отношение и Бойко Борисов. На годишната среща на бизнеса с правителството премиерът обеща драстично намаляване на контрабандата на пазара на горива. "В колко сектори това се направи. Изсветли се бизнесът – алкохолът, цигарите. Сега и в горивата правим едни неща. Аз ви гарантирам, че резултатите ще бъдат същите като при цигарите – драстични. И ще ги гледаме тогава – големи, малки, средни. С такова видеонаблюдение на всеки кран, на всяко пристанище, на всяка гемия. Дете с пояс да влезе във водата, го виждаме. Дали е в Дунава, дали е в Черно море. Месец, месец и половина и ще видите резултатите и там", отбеляза министър-председателят.
Развитие по казуса може да се очаква и след жалбата на омбудсмана Мая Манолова до Конституционния съд. В нея Манолова посочва, че разпоредбите не само нанасят тежък удар върху малките търговци и превозвачи на горива, но са удар и срещу българските граждани в качеството им на потребители, тъй като фалитът на малките бензиностанции ще доведе до ограничаване на конкуренцията и засилването на монополизма.