Парламентът се отказа да отложи новия закон „Ревизоро”, който прокламира борба със сивата икономика в сектора на горивата. Това, според НФСБ, може да предизвика сериозно обществено напрежение. Припомняме, че правителството предложи влизането в сила на закона да се отложи с шест месеца. Народното събрание обаче не успя да отреагира бързо. Така законът в крайна сметка влезе в действие на 28 януари.
Макар и със задна дата и на ръба на правото днес парламентът можеше все пак да приеме отлагането, но това не се случи. Вместо това бяха приети други изменения, които трябва да успокоят собствениците на „вътрешни” бензиностанции – строителни, транспортни фирми и т.н.
Припомняме, че от Българската петролна и газова асоциация (БПГА) в лицето на генералния директор на „Лукойл” Валентин Златев възроптаха срещу отлагането на закона и с днешното гласуване явно успяха да постигнат своето. Депутатите премахнаха и паричните гаранции в размер на 20 000 лв., което бе спорно изискване за регистриране на т. нар. малки бензиностанции. След окончателното гласуване на промените днес депутатът Емил Димитров-Ревизоро потвърди, че регистрацията ще е безплатна. Според него, оттук нататък ако някой не иска да се регистрира, той има други мотиви. Ревизоро вероятно искаше да намекне, че става въпрос за играчи от сивия сектор, но не го каза директно.Макар че при дебатите на първо четене Димитров и съратникът му от „Обединени патриоти” Валери Симеонов си „стиснаха ръцете”, промените на второ четене възобновиха тихия конфликт между двамата.
Симеонов днес каза пред репортери: „Приема се законът в един вид, който е различен от предложението на Министерския съвет и в един вид, който е изтипосан в Комисията (за борба със сивата икономика, ръководена от Ревизоро) под прякото влияние на най-големите собственици на бензиностанции и търговци на горива, съответно това са „Лукойл”, OMV, Shell и т.н. – акулите в бранша най-силно влияеха върху тази Комисия, която смея да смятам, че не е особено безпристрастна.” Това, което депутатите направиха днес, бе да дадат нов срок за влизане в сила на съответната наредба, с която де юре новите правила ще влязат в действие. Макар че срокът е до шест месеца, наредбата е готова и може да бъде приета веднага. Това потвърди и Емил Димитров-Ревизоро.
„Законът за горивата е влязъл (в сила) в понеделник. Това, което ние можехме да направим, е да дадем до шест месеца срок – министърът на икономиката да издаде наредба, която той каза, че е готова и е налице”, заяви пред репортери Ревизоро. Валери Симеонов каза от своя страна: „Тези текстове, които бяха приети днес, въпреки че предложихме да бъдат подобрени, беше отхвърлено и те позволяват във всеки един момент от момента на публикуване (на закона) в „Държавен вестник”, примерно след три дена, във всеки момент може да се внесе и въведе в действие Наредбата, с която да се нанесат тежките поражения върху целия бранш – тези поражения, от които се притеснявахме и за които толкова много протестирах лично аз и моите колеги от Националния фронт за спасение на България (НФСБ) още преди шест месеца.”
Лидерът на НФСБ добави, че през юли 2018 г. законът е бил одобрен с гласовете на депутати от всички парламентарни групи, което допринесло за настаналото напрежение. „Не искам да съм лош пророк. Тогава предрекох, че до Нова година улиците ще почернеят от протестиращи хора. Не стана това, но януари месец беше под заплахата да има масови протести. Сега мога да кажа, че с тези текстове на закона допълнително си докарва управляващата коалиция едни доста сериозни протести, които се притеснявам, че ще блокират много сериозно входно-изходящи КПП-а на България. Ето това ще направим, защото хората вече не вярват, не вярват на такива половинчати промени”, добави Валери Симеонов.
Не стана ясно в какво по-точно са претенциите на Симеонов, след като бяха приети предложенията да няма парични гаранции за малките търговци. „Аз предложих промени, в които категорично да се каже, че законът няма да действа до 28 май. Беше отхвърлено. Сега никой не гарантира на всички тези ощетени търговци, дребни собственици на бензиностанции, че няма да бъдат изиграни и те вероятно ще реагират по този начин (с протести – б.а.)”, коментира още Валери Симеонов.
След въпрос дали ще се наложи монопол в сектора, той отговори: „Ако човек се качи на колата и обиколи три бензиностанции, ще му стане ясно има ли монопол или няма. Като види еднаквите цени, няма какво да се питаме. Има монопол в България. И в момента има. Ще стане още по-страшно, когато изчезне конкуренцията на малките. Тогава вече никой не може да предвиди каква ще бъде цената на горивата.”