Брюксел забрани сливането на Siemens и Alstom

Европейската комисия забрани предложението на германската компания Siemens за придобиване на френската Alstom. Според комисията сливането им би навредило на конкуренцията на пазарите на железопътни системи за сигнализация и при производството на високоскоростни влакове.

Сделката предвиждаше консолидация на транспортното оборудване и обслужващите дейности на Siemens и Alstom в нова фирма, напълно контролирана от германският гигант. Основен аргумент на комисарите е, че двете компании са най-големите доставчици на различни типове железопътни и метросигнални системи, както и на подвижния състав в Европа, като същевременно са на водещи позиции и в световен мащаб.

Сливането би създало безспорен лидер на някои пазари за сигнализация и доминиращ играч при високоскоростните влакове. Това би намалило значително конкуренцията и в двете области, като лиши клиентите, включително и операторите на влакове и управителите на железопътната инфраструктура, от избор на доставчици и продукти, се посочва в становището на комисията.

Антимонополистите изтъкват също, че по време на задълбочената си проверка са получили жалби от клиенти, конкуренти, промишлени сдружения и синдикати. Сделката е била оспорена и от няколко национални органа за защита на конкуренцията в Европейското икономическо пространство.

Според експерти обаче това е само началото на тази история. Очакванията са след изборите за Европейски парламент и определянето на нов еврокомисар по конкуренцията Париж и Берлин да инициират промени в антимонополното законодателство на ЕС. Двата двигателя на Евросъюза силно подкрепят сливането, тъй като виждат Китайската държавна железопътна компания като много мощен конкурент. Годишният оборот на конкурента от Пекин е по-голям от тези на Siemens и Alstom, взети заедно. 

Впрочем  водещи фигури на Германия и Франция не спестиха критики към Европейската комисия. Френският министър на финансите Бруно Льо Мер обвини Брюксел, че е сляп за промените, които се случват в световната търговия. Той посочи, че отказът на сливането ще обслужи "икономическите и промишлени интереси на Китай". Министърът на икономиката на Германия Алтмайер на свой ред каза, че има "силен интерес" към одобряване на сделката. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След като Конституционният съд се произнесе по казуса с "Величие", ще се увеличи ли доверието в изборния процес?

Подкаст