Европейската комисия забрани предложението на германската компания Siemens за придобиване на френската Alstom. Според комисията сливането им би навредило на конкуренцията на пазарите на железопътни системи за сигнализация и при производството на високоскоростни влакове.
Сделката предвиждаше консолидация на транспортното оборудване и обслужващите дейности на Siemens и Alstom в нова фирма, напълно контролирана от германският гигант. Основен аргумент на комисарите е, че двете компании са най-големите доставчици на различни типове железопътни и метросигнални системи, както и на подвижния състав в Европа, като същевременно са на водещи позиции и в световен мащаб.
Сливането би създало безспорен лидер на някои пазари за сигнализация и доминиращ играч при високоскоростните влакове. Това би намалило значително конкуренцията и в двете области, като лиши клиентите, включително и операторите на влакове и управителите на железопътната инфраструктура, от избор на доставчици и продукти, се посочва в становището на комисията.
Антимонополистите изтъкват също, че по време на задълбочената си проверка са получили жалби от клиенти, конкуренти, промишлени сдружения и синдикати. Сделката е била оспорена и от няколко национални органа за защита на конкуренцията в Европейското икономическо пространство.
Според експерти обаче това е само началото на тази история. Очакванията са след изборите за Европейски парламент и определянето на нов еврокомисар по конкуренцията Париж и Берлин да инициират промени в антимонополното законодателство на ЕС. Двата двигателя на Евросъюза силно подкрепят сливането, тъй като виждат Китайската държавна железопътна компания като много мощен конкурент. Годишният оборот на конкурента от Пекин е по-голям от тези на Siemens и Alstom, взети заедно.
Впрочем водещи фигури на Германия и Франция не спестиха критики към Европейската комисия. Френският министър на финансите Бруно Льо Мер обвини Брюксел, че е сляп за промените, които се случват в световната търговия. Той посочи, че отказът на сливането ще обслужи "икономическите и промишлени интереси на Китай". Министърът на икономиката на Германия Алтмайер на свой ред каза, че има "силен интерес" към одобряване на сделката.