Министерството на туризма прилага странни похвати за овладяване на провала с летния туристически сезон. Докато почти целия туристически бранш е на мнение, че сезонът не може да бъде спасен, туристическото ведомство …брои легла.
Според последния доклад за състоянието на българския туризъм , чиновниците в него са се съсредоточили главно в статистиката, която е меко казано далече от точна. Някои от числата са направо стряскащи.
Според данните на националният статистически институт хотелите с над десет легла в цялата страна са 3 458 . Но в Booking странно защо се предлагат 6 350 хотела. А огромна част от българските хотелиери не присъстват в тази частна платформа за предлагане на продажби онлайн.
Сред оферираните обекти са и над 200 хотела с цена на нощувката от 400 лева. Само леглата в курорта Слънчев бряг са над 300 хиляди, но по данни на официалната статистика броят на хотелите в този курорт са точно 160 и имат 69 хил. легла.
Пресметнато през данъците,
това означава, че на фиска му се губят приходите от около 230 хил. легла или, ако хотелите действително са 160, то всеки от тях предлага между 1200-1500 стаи !!!!.
При това положение , човек не може да не си зададе въпроса на базата на какви точно данни някой в Министерството на туризма планира нещо. Камо ли да направи нормална рекламна стратегия?! Все пак , тя трябва да бъде се опира на реални цифри, тъй като обикновенно в този вид документи става въпрос за обеми ,за пазари и за целеви групи, към които тя да бъде насочена.
На този фон , последните новини от Министерството на туризма са, че за пореден път министърт на туризма Николина Ангелкова ще иска допълнителни пари за рекламна кампания, за да можела по този начин да подпомогне попълването на хотелите по Черноморието през следващата година. С типичния за нея бодряшки тон тя дори обеща това едва ли не като безспорен факт – направи го по време на заседанието на Националния съвет по туризъм през тази седмица. По думите ѝ министерството иска около 50 процента повече в сравнение с парите, отредени за тази година, които са 11 млн. лева. Това според туристическата началничка се налагало „заради голямата международна конкуренция“.
Приказките й „ ангро“,
обаче вече трудно се преглъщат от повечето браншовици , които очевидно са по-наясно от нея , че подобни кампании , колкото и скъпи да са те, не се правят сега за следващата година, а се подготвят близо две години напред. Или казано с думи прости , Ангелкова отново се готви да похарчи едни милиони , които едва ли ще допринесат особено следващият летен сезон да бъде по-добър от сегашния.
Разбира се министърката има своите обяснения за случилото се . Тя била изключително ядосана от „тази толкова негативна кампания, която се изнесе преди няколко седмици!" . Може би имаше предвид огласените факти, свързани с празните шезлонги и пустеещите плажове по Черноморското ни крайбрежие, за които обаче вината няма как да бъде прехвърлена на техните „регистратори“.
Естествено покрай министърката се завъртяха и неизменните й защитници , като например неуспялата кандидат- депутатка Поли Карастоянова от борда по туризъм. Едва ли беше случайно и изказването на бивш зам.министър, който отговаряше за туризма преди Ангелкова – в опит отново да изгрее на хоризонта , той още от ранната пролет заговори за „стъкмистиката“ по отношение на отчетите на министерството за „ръста“ на туристите у нас. Той директно заяви : „Администрацията на Ангелкова съсипа българския туризъм“. И дори предупреди, че „ ако така продължаваме Македония и Албания ще ни задминат“…
Сега отново трудно може да се говори за някаква реално свършена работа в полза на българския туризъм. И както казват специалистите, дори да бъде утроен бюджетът за реклама на туризма, трудно може да се рекламира продукт, за който никой не знае повече от това, че е разположен на морския бряг и там алкохолът е най-евтин отколкото на всички дестинации в Европа и в част от Африка – факт, който отново беше подчертан наскоро.
Представителите на реалния бизнес за пореден път алармират, че за проблема с отлива на туристи се говори вече три години, но никой не иска и да чуе, защото допреди година Ангелкова отчиташе „бурен и неудържим ръст на посетители“ и се радваше на изключително подходящата геополитическа обстановка, която буквално ни правеше единствен регионален оазис. И сега предупреждават, че ако от Министерството на туризма поискат от Националния статистиески институт да бъде направено ново проучване по видове специализиран туризъм, това е технически напълно възможно, но от ведомството очевидно не желаят по-точни цифри за хала ни.
Всъщност начинът, по който Ангелкова и хората от ведомството й четат данните на националната статистика, е така манипулативен, че
реално нито една цифра не е вярна,
смятат специалисти.
В свой коментар те посочват, че „според Световната организация по туризъм всеки, който е останал поне 24 часа на територията на една държава, е турист. В статистиката обаче съществува отделна графа за целите на пътуването. Да вземем за пример гърците: от 1.3 млн. дошли у нас през 2018-а и отделим онези, които са дошли на почивка, се оказва, че за цялата година те са около 250 хиляди. И тук следват изненадите: През 2008-а гърците, дошли да почиват у нас, са били 762 хиляди, през 2009 г. – 446 хиляди и за миналата година – 250 хиляди. Нищо че министър Ангелкова бодро отчита 1.3 млн. гръцки туристи.
През 2018-а на територията на цялата държава в хотели са отседнали 129 хил. гърци, а броят на нощувките им е 257 хиляди или почти по две нощувки на човек. Ако обаче повярваме на министъра, че туристите от Гърция са били 1.3 милиона, то при отчетения брой нощувки всеки грък е бил у нас средно по 4 часа, а това и за транзитно преминаване през страната не стига“.
Остава някой да прочете тези цифри, не с политически обоснован апломб, а с око на експерт. Но както се вижда такива в министерството на туризма трудно могат да бъдат забелязани…