Европейският парламент ще гласува тази седмица за освобождаването от отговорност на Европейската комисия и другите институции и агенции на ЕС за изпълнението на бюджета за 2018 г. През годините тази процедура се превърна във важен инструмент за надзор от страна на евродепутатите върху начина на изразходване на европейските средства и на изпълнение на проектите, финансирани от ЕС.
Какво представлява процедурата за освобождаване от отговорност?
Това е крайното одобрение, давано от Европейския парламент, за начина, по който е изпълнен бюджетът на ЕС за конкретна година. Депутатите одобряват финансовата дейност на всяка една институция или агенция на ЕС поотделно, като действат въз основа на препоръките на парламентарната комисия по бюджетен контрол и отчитат становището на Съвета. Те могат да решат да освободят определена институция от отговорност, да отложат да вземат решение или да откажат освобождаване от отговорност.
Какви са последствията от решението на Парламента?
Ако Европарламентът реши да освободи от отговорност дадена институция, нейните финансови отчети се смятат за приключени и одобрени. В противен случай тя трябва да се съобрази с препоръките на институцията, преди да потърси отново одобрение. Ако не бъдат взети мерки до есента за подобряване на ситуацията, ЕП може да откаже освобождаване от отговорност.
Кои институции подлежат на одобрение от Европейския парламент?
Всички институции на ЕС, включително Комисията, самия Парламент и Съвета, както и другите агенции, органи и съвместни предприятия. В пленарна зала ще бъдат гласувани общо 52 доклада в рамките на процедурата.
Има ли случаи Парламентът да откаже освобождаване от отговорност?
ЕП е отказвал да даде одобрението си на различни европейски институции и органи през годините. На два пъти главният изпълнител на бюджета – Комисията, не получава одобрението на депутатите – през 1984 г. (за финансовата 1982 г.) и през 1998 г. (за финансовата 1996 г.). Вторият случай води до оставката на Комисията на Жак Сантер.
През предишните две години Парламентът отказа да освободи от отговорност за бюджетите за 2016 и 2017 г. Европейската служба за подкрепа в областта на убежището, която е разположена в Малта. Вследствие на това бяха направени промени в ръководството и организационната структура на службата.
Тази година комисията по бюджетен контрол предлага за девети пореден път да бъде отложено даването на одобрение за изпълнението на бюджета от Съвета и от Европейския съвет, тъй като те не предоставят исканите от Парламента данни.
За 2018 г. се очаква и отлагане на решението за Европейския икономически и социален комитет. Депутатите биха искали да видят отстраняване на недостатъци във вътрешната дейност на комитета.
Колко време отнема процедурата?
Процедурата, която приключва сега, се отнася за бюджета за 2018 г. За да даде окончателното си одобрение, Парламентът трябва да получи финансовите отчети, мнението на Сметната палата на ЕС за тяхната достоверност, становището на Съвета и да изслуша в комисията по бюджетен контрол отговорните комисари и други висши служители на ЕС.
Депутатите от комисията по бюджетен контрол също така пътуват до страните членки, за да установят фактите на място. През февруари бе проведено такова посещение в Чехия, за да се запознае Парламентът с начина, по който се разследват съмнения за нередности с европейски фондове.