Британецът Денис Джонсън патентова в Лондон велосипеда

борис джонсън велосипед

На днешния ден през 1891 г. британецът Денис Джонсън патентова в Лондон велосипеда (от френски: vélocipède; от латински: velox – бързи и pes –  крака, наричан у нас и просто колело). Макар че най-разпространеният вариант е с две колела, съществуват и велосипеди с едно, три и четири колела.

Днес по света има над милиард велосипеда, което ги прави най-масово разпространеното транспортно средство. Първите велосипеди виждат по улиците на  още през XVIII-XIX век. На външен вид са се различавали от днешните, но като принципно устройство са били същите – рама, свързваща две колела, кормило за управление, седалка и на малко по-късен етап – педали за задвижване. Впоследствие се появяват веригата, спирачките, скоростите и най-различни други подобрения. Съвременните велосипеди могат да бъдат разделени на много групи според различни критерии.

В много градове по света съществуват има изградени специални велосипедни алеи и велосипедни ленти, предназначени само за велосипедисти. Те са специално обозначени и обикновено са разположени в най-дясната част на автомобилното платно (при дясноориентирано движение). Заради широкото разпространение на това превозно средство в някои по-големи градове по света се създават паркинги и спортни площадки за велосипеди.

Първият български велосипед, наречен "паяк", е конструиран през 1880 г. от Гено Стоянов – Арабаджията, майстор-каруцар от Нова Загора.

Велосипедът е първото механично индивидуално превозно средство. След шевната машина той е вторият технически продукт в серийно производство. За първи път е пуснат през 1817 г. в Манхайм и 1818 г. в Париж.

Липсата на пневматични гуми и асфалтирани пътища прави возенето все още твърдо и колоезденето не много привлекателно.

По-нататъшните подобрения включват преди всичко приспособления, свързани с удобството на колоездача, и водят до разцвета на това превозно средство. Поради тази причина 90-те години на XIX век са наречени "Златната епоха на велосипеда". Тогава се появяват и първите алуминиеви велосипеди.

През 1888 г. Джон Бойд Дънлоп въвежда първата пневматична гума, която скоро след това става универсален стандарт.

Следват още много джаджи, които правят велосипеда това, което е днес.

Има и спадове в интереса към колелото, което се случва с изобретяването на автомобила. В САЩпрез 40-те години на ХХ век велосипедът се смята за детска играчка. Интересът към него се възобновява отново през 60-те години на миналия век във връзка с екологичните движения и засилването на желанието за здравословен живот. Преди изобретяването на автомобила през XIX век много от пътищата са подобрени благодарение на широката употреба и реклама на колелетата.

Велосипедът е най-ефективното транспортно средство с оглед на енергията, т.е. има най-висок КПД. От механична гледна точка, около 99% от енергията, създадена от велосипедиста, се предава на въртеливото движение на колелата. Употребата на скорости и предавки може да намали този процент. Средната скорост на велосипедистите е 15-25 км/час. Съпротивлението на въздуха, което е пропорционално на квадрата на скоростта, се увеличава с увеличението на скоростта. Тялото на колоездача създава около 75% от цялото съпротивление. Последното може да се намали, ако човек е легнал или полулегнал (какъвто е случаят с лигерада). Съществуват и други начини за намаляване на съпротивлението на въздуха.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст