Крис Младенов е лектор, предприемач, механик, автор на четири учебника и създател на Das Auto Service Akademie – първата у нас академия за механици, в която провежда най-големите обучения за механици в България. В момента те се провеждат изцяло онлайн.
Начинанието на Крис е вдъхновено от академията на „Фолксваген“. Младенов е бил един от малкото българи, които са преминали през сериозната школа и в момента иска да допринесе за модерното развитие на сектора у нас.
Крис, знаете, че много хора почти не ходят на работа през последната година и не използват автомобилите си. Как се отразиха противоепидемичните мерки на вашия бранш?
– Все повече хора работят чрез „хоум офис“ и следователно автомобилите се употребяват все по-рядко. Така и рутинното обслужване става през по-дълги интервали, и автомобилите се повреждат по-рядко. Следователно приходите, които сервизите генерират от ремонти, са все по-малко – така беше през 2020 г., такава тенденцията и за 2021 година.
Има ли мерки, от които могат да се възползват фирмите и хората, работещи в бранша?
– Засега конкретни мерки няма. Единствено 60/40, но доколкото знам, много малко от сервизите са се възползвали от нея, тъй като голям процент от тях са в сивия сектор и нямат актуална информация за счетоводните си баланси от предишните години.
Има ли работеща мярка, която би могла да се използва, а не се прилага?
– Сякаш държавата има интерес да има хаос в бранша и не въвежда някакви мерки, които да служат като регулатори в целия бранш. А след като много от колегите са в сивия бранш и не дават на държавата, то тя няма как да даде на тях. Съответно за каквито и мерки да си говорим в ситуацията, то те ще бъдат неоправдани. Тук идва мястото на хубавата българска поговорка – „За да вземеш, първо трябва да дадеш“.
Какви нови практики бихте предложили да се използват в тази ситуация за да запазят автосервизите клиентите си и да продължат да функционира, пък дори и на по-бавни обороти?
– Новите практики са да си изключително проактивен към клиентите. Тоест, преди в бранша можехме да си позволим да не се обадим след ремонта и да се поинтересуваме как е колата или да подсетим клиента, че сме му пуснали нова оферта в някакъв период от нашето съвместно партньорство. Ако реално сме чакали клиентът да се свърже с нас, то сега ние сме тези, които трябва го търсят.
Ние започнахме да вкарваме подобни практики, в резултат на които привличаме доста клиенти и поддържаме пълноценна връзка с тях. Също така наблюдаваме, че ежедневието е много еднообразно и на хората им е интересно да им се случи нещо ново. Когато им звъннем с новината, че имат решен проблем и например малък комплимент, който ги очаква при нас, то те се отзовават много по-бързо и с желание. В такава ситуация, а и не само – във всяка ситуация, в която искаш бизнесът ти да функционира адекватно, трябва да удовлетворяваш нуждите на клиента и да проявяваш емпатия.
Например по време на първия локдаун, често вземахме автомобилите от собственика и съответно ги връщахме на адреса, като автомобилът се почистваше и дезинфекцираше обстойно преди това.
Кои собственици на автомобили са по-грижовни – тези с по-висок или по-нисък клас автомобили?
– По принцип, по пътя на логиката, хората, които са дали повече пари се грижат по-добре за автомобилите си. Истината обаче е че има хора и от двата сегмента, които се грижат добре за автомобилите си. Независимо дали човек е дал стотици хиляди левове за автомобила си, ако той го обича, се грижи за него. Ако не обича автомобила и гледа на него като на вещ за превозване, то без значение колко пари е дал, той не се сеща да полага адекватните грижи.
Има ли място онлайн търговията в бранша? Има ли хора, които си купуват авточасти, за да направят сами ремонта?
– Определено има много хора, които си правят ремонтите сами. Ние продаваме изключително много части онлайн. Специално хората от провинцията поръчват изключително много, независимо дали сами ще си правят ремонта или ще отидат при някой специалист от техния град.
Поддържате ли връзка с клиентите след извършването на ремонт или преглед на автомобила?
– Свързваме се с тях постоянно.
Диагностиката е толкова важна, колкото и добрия ремонт, нали така?
– Диагностиката е всичко. Ако нямаме правилна диагноза, не можем да се движим правилно и в самия ремонт. За жалост, изключително малко хора от бранша разполагат с правилните диагностични уреди и знания. Това е огромен проблем, тъй като често се налага клиентите да обикалят от сервиз на сервиз и да сменят части по метода „проба-грешка“. Клиентът си плаща ремонта, след което влиза в един порочен кръг, защото проблемът реално не е разрешен и се повтаря. Също така изключително много автомонтьори нямат познанията за новите автомобили и се опитват да се измъкнат с някакво недоказано решение и с парите, разбира се.
Преди две години се говореше за създаване на регистър на всички автосервизи в страната. Случи ли се това? Изчистването на бранша от сивия сектор е важно за добрата поддръжка на автомобилите и за безопасното движение по пътищата.
– Към момента няма такъв регистър, а в бранша наистина е настъпил пълен хаос и от това страдат както клиентите, така и ние. С други думи, всеки, който реши, може да си отвори автосервиз и за жалост има и много хора, които сляпо се доверяват на всекиго. Човекът, който има автосервиз в някой малък гараж, оперира без касов апарат и следователно не плаща данъци и не отчита каквото и да е.
Може ли да се каже колко са автосерзивите у нас и колко са служителите в тях?
– За служителите е трудно да се каже. По официална статистика има 13 000 сервиза у нас и отново по официална статистика – около 6000 от тях са в сивия сектор, като се предполага, че това съвсем не е точният брой. Вярва се, че те са поне 50% от официалната бройка, тоест са почти толкова, колкото и тези, които са регистрирани.
Как стои въпросът със служителите в бранша?
– Да, има много желаещи да се развиват в бранша. Отделно и ние обучаваме хора, като през нашата академия са минали над 4000 души. Колкото до условията на труд – те са брутално ясни навсякъде и на никого не му прави впечатление, че са такива. Но дори и да им прави впечатление, никой не прави все още нищо по въпроса.
А въпросът е свързан със закупуване на нови инструменти, грижа за добра хигиена и вид на сервиза, добрата техника и инструменти пък осигуряват и по-голяма безопасност, посрещането и комуникацията на клиента също е част от хигиената на бизнеса. Както във всеки бранш и тук, особено тук, трябва да се получават постоянни знания за новостите, технологичните постижения и трендове – и именно отсъствието на такива знания се стараем да запълним в нашата академия.
И една модна тема в момента. Какво е мястото на жените в този бранш? Има ли дами в сервизите?
– Изненадващо, но има доста дами в сервизния бранш. Те по-скоро се заемат с информацията – от какво имат нужда клиентите, грижат се да поръчат обяд, свързват се с клиентите…